De ‘flashpacker’ wil snel en goedkoop reizen

Op de ITB in Berlijn, de grootste toerismebeurs ter wereld, worden ‘eco’ en ‘economy’ gepresenteerd als de belangrijkste reistrends. Maar gaan groen en goedkoop wel samen?

Een medewerker maakt een poster schoon op de stand van Israël op de internationale toerismebeurs ITB in Berlijn, een van de grootste vakbeurzen voor reisorganisaties ter wereld. Foto AFP A worker cleans a poster on Israel's stand at the International Tourism Bourse (ITB) trade fair on March 03, 2008 in Berlin as preparations are going on. The travel industry fair, one of the biggests of its kind worldwide, will run from March 05 to 09, 2008. AFP PHOTO DDP/ AXEL SCHMIDT GERMANY OUT AFP

Zo op het eerste gezicht is de ITB 2008 in Berlijn een vakantiebeurs als alle anderen, zij het een hele grote. Vertegenwoordigers van landen in Afrika en Azië presenteren zich in hun kleurrijkste klederdracht, terwijl Europese vakantiebestemmingen aan de man worden gebracht in dure stands met fraaie folders en multimediapresentaties. In totaal zijn er ruim 11.000 bedrijven en organisaties uit 186 landen aanwezig in de Duitse hoofdstad.

Vandaag en morgen komt de bevolking van Berlijn inspiratie opdoen voor de komende zomervakantie, maar van woensdag tot en met vrijdag was de grootste toerismebeurs ter wereld alleen toegankelijk voor professionals. Achter de fraaie façaden werden belangrijke deals gesloten. Touroperators gingen langs bij hotelketens, hotelketens bij softwaredienstverleners, terwijl iedereen naarstig op zoek was naar de nieuwste ideeën op reisgebied.

Volgens de organisatoren van de ITB is ‘economy travel’ dé trend van de toekomst. Vanaf volgend jaar wordt er een hele hal aan dit fenomeen gewijd. Nu moeten de budget hotels en hostels het nog doen met een plek in de ruimte waar ook andere hippe reissectoren zoals ‘eco travel’ zich presenteren. Ita Rahman van de The World Youth Student & Educational Travel Confederation (WYSE) legt uit waarom economy reizen de toekomst hebben. “Veel jongen mensen die net zijn afgestudeerd, willen graag nog een paar jaar doorgaan met een avontuurlijke manier van vakantie vieren. Luxe en comfort is voor deze mensen niet zo belangrijk. Omdat ze een baan hebben, duren hun reizen wat korter dan in hun studententijd. Wij noemen deze doelgroep flashpackers: backpackers met wat minder tijd en wat meer geld.”

Jaarlijks worden wereldwijd 1,6 miljard goedkope overnachtingen verkocht. Uit onderzoek van de WYSE blijkt dat deze markt tot 2020 met zeventig procent zal groeien. Een groot deel van de aanwas zal komen uit China en India, waar goed opgeleide werknemers van rond de dertig ook graag op reis willen.

De vraag is hoe al deze groei te accommoderen valt zonder dat het milieu eronder lijdt. De secretaris-generaal van World Tourism Organisation (UNWTO), Francesco Frangialli, riep de aanwezigen afgelopen woensdag tijdens de ITB Future Day op hun verantwoording te nemen op het gebied van armoedebestrijding en het tegengaan van de klimaatverandering. Een pleidooi dat hij vorig jaar ook al hield.

Stephen Pahl, topman van de non-profitorganisatie Eco Tourism Australia, is niet te spreken over het feit dat zijn stand in de hal met trends staat opgesteld. „In Australië is groen toerisme allang geen trend meer; het is main stream. Wij hebben ons certificaat uitgereikt aan meer dan duizend bedrijven. We moeten weg van het idee binnen deze industrie dat milieuvriendelijk ondernemen een aardig extraatje is. Het zou een integraal onderdeel moeten zijn van de bedrijfsaanpak.”

Milieuvriendelijk reizen heeft in veel landen nog te kampen met imagoproblemen, weet Pahl. „Mensen denk dat het erg duur is, of dat er op groene vakantiebestemmingen een hippiesfeer hangt. Dat is in Australië allang niet meer het geval. We hebben campings voor de hele familie, maar ook vijfsterrenhotels met alles erop en eraan.”

Pahl staat op de ITB 2008 om de filosofie van Eco Tourism Australia uit te venten. Zijn aanwezigheid heeft hem interessante contacten opgeleverd. „We gaan komend jaar onze manier van certificeren introduceren bij een aantal bedrijven in Israël. Als dat succesvol is, kijken we naar verdere uitbreidingsmogelijkheden.”

Bij de Nederlandse stand is van alle trends op reisgebied weinig te merken. Holland wordt nog gewoon verkocht met tulpen, klompen en molens. Een medewerker zegt dat hij er geen moeite mee heeft op deze manier vakantiegangers te lokken. „Wij richten ons toch primair op groepsreizen. Die mensen, of ze nu uit Azië komen of uit de Verenigde Staten, willen het beeld dat ze van Nederland hebben bevestigd zien. Zij zouden teleurgesteld zijn als ze iets anders kregen voorgeschoteld.”

Dat ‘groen reizen’ steeds belangrijker wordt, gaat er bij deze Nederlander niet in. „Ja, daar hoor je erg veel over, dat toeristen het milieu zo belangrijk vinden. Op een discussie hier zei een expert dat zelfs de Amerikanen nu milieuvriendelijker vakantie willen vieren. Ik geloof daar niet zo veel van. Als het puntje bij paaltje komt, is de prijs bepalend. Daarom heeft de Nederlandse toerismebranche het momenteel relatief zwaar, bijvoorbeeld vergeleken met een land als Duitsland. Wij zijn gewoon erg duur.”