ZeeP Bel

Augmented Reality foto upstream.nl upstream.nl

Afgelopen weken schreef ik over Augmented Reality; een boek komt tot leven met 3D-animaties, maar ook kun je de Middeleeuwen ervaren met een bril, een camera en een laptop als je wandelt door een hedendaagse stad. AR wordt ook in reclame gebruikt. Op PICNIC 07, een technologie festival in Amsterdam, werd verleden jaar getoond hoe je dat zou kunnen doen. Bijvoorbeeld als je in de bioscoop zit en de reclames beginnen. Op het filmscherm zie je zeepbellen geprojecteerd. Als het publiek met haar armen zwaait, kan zij de bellen op het scherm bewegen van links naar rechts. Hoe prik je met zijn allen zo snel mogelijk de zeepbellen door? Als het lukt binnen bepaalde tijd, zou de zaal naar zeep kunnen gaan ruiken. Het is maar voorbeeld hoe een reclame een spel wordt voor het publiek. Het werkt door middel van een camera die de bewegingen van de mensen in de zaal registreert en koppelt aan computergegevens van de zeepbellen op het filmscherm.

    • Ine Poppe