Glanzende liedkunst

cd klassiek Elly Ameling:Aria’s en liederen Philips; Elly Ameling 75 jaar, live-opnamen *****

cd klassiek

Elly Ameling:Aria’s en liederen Philips; Elly Ameling 75 jaar, live-opnamen *****

De vijfenzeventigste verjaardag van sopraan Elly Ameling op 18 februari werd door koningin Beatrix gevierd door haar te bevorderen tot Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw. Bovendien verschenen twee Ameling-boxen met elk vijf cd’s.

Elly Ameling, in 1933 geboren in Rotterdam, werd na het winnen van concoursen in Den Bosch (1956) en Genève (1958) wereldberoemd als liedzangeres. Het was een specialisatie die geen zangeres zo serieus nam als zij. Met haar precieuze perfectie was Ameling daarin uiteindelijk zonder concurrentie.

Een Amelingrecital – altijd met de uiterste zorg thematisch of stilistisch geprogrammeerd – was het summum aan exquise en gedistingeerde zangkunst. Een optreden met Ameling in de bocht van de vleugel was als een plechtige audiëntie waarbij de opperste eerbied was vereist voor de muziekkunst: „Vindt u het erg dat ik zing terwijl u hoest?”

Ameling zong naast haar liederenrecitals ook opera-aria’s – vaak van Mozart – en oratoria – in ons land uiteraard veelal de Matthäus Passion. In 1996 nam ze met roem overladen afscheid van het podium in het Amsterdamse Concertgebouw en werd daar vereeuwigd met een bronzen portret.

Philips komt nu, gedistribueerd door de Klassieke Vakhandel, met een box die goeddeels een heruitgave is van de schitterende box The Artristry of Elly Ameling die vijf jaar geleden uitkwam met Bach, Vivaldi, Händel, Haydn, Mozart (o.a. Exsultate, jubilate), Schubert, Schumann, Brahms en Wolf. Het luchtige repertoire op de vijfde cd (o.a. Aan de Amsterdamse grachten) is nu vervangen door Bach, Fauré, Debussy, Hahn en Satie.

Hoogst bijzonder is de andere box met live-concertopnamen uit het archief van de Nederlandse omroep uit de periode 1957-1991. Zo horen we twee nummers van Ilia uit Mozarts Idomeneo , de enige operarol die Ameling op het theaterpodium vertolkte, in 1973 en 1976 bij de Nederlandse Opera. Ameling zingt met dramatiek, intensiteit en gespannen esthetiek: een belevenis.

Er is meer opera: Micaela uit Bizets Carmen en Marguerite uit Gounods Faust, beide in 1966 begeleid door het Concertgebouworkest o.l.v. Bernard Haitink. Sprankelend en verheven glanzend en stralend zingt Ameling de Juwelenaria. Verder: Mozart, Mahler, Debussy, Duparc, Fauré, Ravel, Bertus van Lier en Robert Heppener.

Opmerkelijk is de opname van Strauss’ Vier letzte Lieder bij het Concertgebouworkest o.l.v. Wolfgang Sawallisch. Het is ‘symfonisch’ repertoire dat men – anders dan Das himmlische Leben uit de Vierde symfonie van Mahler – niet snel met Ameling associeert. Ze zingt verfijnd met melancholieke ondertoon, eerder kamermuzikaal dan grootschalig, hoewel Ameling wel degelijk grote lange lijnen produceert. Het is precies wat Ameling in het cd-boekje schrijft: „Hier zingt een gelukkig mens!”

Rectificatie / Gerectificeerd

Correcties en aanvullingen

Elly Ameling

In de cd-rubriek in het Cultureel Supplement van 7 maart werd als geboortedag van de sopraan Elly Ameling 18 februari vermeld. Dat moet zijn 8 februari.

    • Kasper Jansen