EADS denkt aan invoering van gouden aandeel

EADS, het Frans-Duitse bedrijf voor defensie, lucht- en ruimtevaart, is van plan zijn statuten te wijzigen om te voorkomen dat buitenlandse investeerders een „te groot belang” kunnen krijgen.

Dit meldt de Financial Times vandaag. De krant baseert zich op bronnen „dichtbij het bedrijf”. EADS is het moederbedrijf van Airbus, maar heeft ook een belangrijke militaire divisie.

Van de aandelen van EADS is 44,46 procent vrij verhandelbaar. Dubai International Capital, een investeringsfonds, kocht vorig jaar een belang van 3,1 procent in EADS. De Russische staatsbank VEB verwierf 5 procent. De Franse regering, de Franse mediagroep Lagardère en de Duitse autofabrikant Daimler, die met zijn drieën 50 procent van de aandelen in bezit hebben, willen voorkomen dat nieuwe investeerders een belang kunnen krijgen van meer dan 15 procent.

De wijziging van de statuten zal op 26 mei worden voorgelegd aan de aandeelhoudersvergadering. Mogelijk geeft EADS volgende week tijdens de presentatie van de jaarcijfers al meer openheid van zaken.

Het bestuur van EADS overweegt volgens de Financial Times om de Franse en Duitse staat elk een gouden aandeel te geven, waarmee ze de aankoop van een belang van meer dan 15 procent door derden kunnen tegenhouden. EADS, dat in Nederland staat geregistreerd, zou dan worden aangemerkt als een bedrijf dat van vitaal belang is voor de nationale veiligheid van Frankrijk en Duitsland. De verwijzing naar staatsveiligheid is nodig om te voorkomen dat het Europese Gerechtshof de constructie verbiedt, zoals eerder is gebeurd met andere bedrijven die een gouden aandeel wilden invoeren.

Een andere optie om al te grote buitenlandse invloed (andere dan de Duitse en Franse) buiten de deur te houden, is de ‘gifpilconstructie’. Hierbij worden preferente aandelen uitgegeven die ervoor zorgen dat het stemrecht van de ‘vijandige partij’ wordt verkleind.

Ook de Verenigde Staten hebben zich gemengd in de discussie rond EADS. Na de order van het Pentagon, vorige week, voor tankervliegtuigen van EADS, wezen Amerikaanse politici op het risico dat hiermee is verbonden. Aandeelhouders uit Rusland of het Midden-Oosten zouden de Amerikaanse belangen kunnen schaden.