Tegenslagen voor televisiestations

Televisiebedrijven RTL en Prosiebensat1 moesten in 2007 flinke tegenvallers incasseren, zoals het verbod op belspellen en boetes voor kartelvorming.

Het Bundeskartellamt, de Duitse mededingingsautoriteit, heeft onbedoeld een grote invloed op de jaarcijfers van het grootste televisiebedrijf van Europa en zijn directe concurrent.

Zowel marktleider RTL Group, die gisteren de resultaten over 2007 bekendmaakte, als branchegenoot Prosiebensat1, die eergisteren de cijfers meldde, zag de winst dalen door boetes van de Duitse kartelorganisatie. RTL moest vorig jaar 96 miljoen euro betalen en Prosiebensat1 120 miljoen voor illegale afspraken met grote mediabureaus en adverteerders over kortingen op tv-reclame. Beide bedrijven hebben inmiddels beterschap beloofd.

RTL en Prosiebensat1 boekten vorig jaar een stuk minder winst dan in 2006. RTL kwam uit op een positief nettoresultaat van 674 miljoen euro, een daling van 39 procent. De omzet nam 1,2 procent toe tot 5,7 miljard euro. Prosiebensat1 boekte in 2007 een winst van 89 miljoen euro, 69 procent minder dan het jaar daarvoor. De omzet steeg met bijna 30 procent naar 2,7 miljard, maar dat kwam vooral door de overname van SBS Broadcasting. Zonder SBS zou de omzet van Prosiebensat1 zijn gestegen met 3 procent.

De kartelboetes zijn niet de enige eenmalige kosten die de resultaten van beide televisieconcern in 2007 negatief hebben beïnvloed. RTL moest fors afboeken op het Britse tv-station Five, onder meer vanwege het wegvallen van inkomsten uit inmiddels verboden belspellen (kosten 133 miljoen euro). Het belastingvoordeel dat RTL in 2006 had sloeg vorig jaar om in een tegenvaller. Die kost het tv-bedrijf 170 miljoen euro.

Prosiebensat1 kreeg vorig jaar onder meer te maken met de kosten voor de overname van SBS Broadcasting, eigenaar van de Nederlandse zenders SBS 6, Net 5 en Veronica (kosten 64 miljoen euro).

RTL Group en Prosiebensat1 presteren slechter dan branchegenoten als Telecinco in Spanje en Mediaset in Italië. RTL Group meldt voor 2007 een winstmarge van 16,3 procent. Prosiebensat1 haalde vorig jaar een marge van 24,5 procent. Dat is onder het gemiddelde van Europese televisiebedrijven van bijna 27 procent.

Desalniettemin toonden de topmannen van RTL en Prosiebensat1 zich beiden zeer tevreden met de resultaten. „2007 was een zeer succesvol jaar”, zei bestuursvoorzitter Guillaume de Posch van Prosiebensat1 eergisteren in een toelichting op de cijfers. „Niet alleen economisch, maar ook strategisch. De overname van SBS heeft de groep ‘geïnternationaliseerd’ en heeft gezorgd dat we minder afhankelijk zijn van één enkele markt.” Prosiebensat1 haalt tweederde van zijn omzet uit Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. Nederland en België zijn samen goed voor 13 procent.

RTL’s bestuursvoorzitter Gerhard Zeiler, gisteren in een telefonische toelichting voor journalisten: „Door ons sterk te concentreren op onze kernactiviteiten is onze omzet voor het zesde achtereenvolgende jaar gegroeid en haalde we het hoogste bedrijfsresultaat ooit.” RTL Nederland, goed voor 7 procent van het resultaat van het moederbedrijf, haalde in 2007 een omzet van 408 miljoen euro, 17 procent meer dan in 2006. Dat kwam vooral door het succesvolle Radio 538 dat RTL Nederland vorig jaar kocht van John de Mol. RTL haalt 35 procent van de omzet uit Duitsland en 24 procent uit Frankrijk.

Zowel De Posch van Prosiebensat1 als Zeiler van RTL toonde zich de afgelopen dagen voorzichtig wat de verwachtingen voor dit jaar betreft. „Er is geen reden om pessimistisch te zijn”, aldus Zeiler, „maar we moeten voorzichtig blijven”. Hij leek daarbij met name te doelen op de advertentiemarkt in Duitsland. Lagere consumentenbestedingen hebben een negatieve invloed op de advertentiebudgetten voor onder meer televisie. Duitsland is de belangrijkste markt voor de twee concerns.

Beide bedrijven benadrukten dat zij minder afhankelijk willen zijn van traditionele advertenties. RTL-topman Zeiler zei gisteren dat hij wil groeien in de productie van televisieprogramma’s. De omzet van RTL’s productiebedrijf Freemantle Media (in Nederland eigenaar van Blue Circle, de maker van Boer zoekt vrouw) moet volgens Zeiler binnen vijf tot zeven jaar verdubbelen. Dat moet gebeuren door eigen groei en overnames.

Prosiebensat1 zoekt de diversificatie vooral in online diensten. Het concern deed het afgelopen jaar een aantal succesvolle overnames op digitaal gebied. Het bedrijf kocht Myvideo.de (de grootste videodienst in Duitsland na Youtube) en prijsvergelijkingssite Billiger.de. Myvideo is inmiddels ook beschikbaar in een Nederlandse en Belgische versie. Prosiebensat1 introduceerde tevens de online videotheek Maxdome, waar consumenten tegen betaling films en series kunnen kijken. Rond de zomer komt die dienst waarschijnlijk naar Nederland.

RTL Group is grotendeels eigendom van het Duitse mediabedrijf Bertelsmann. Ruim 10 procent van de aandelen wordt verhandeld op de beurzen in Brussel en Luxemburg. Prosiebensat1 is in handen van twee investeringsmaatschappijen, KKR en Permira; 18 procent van de aandelen wordt vrij verhandeld. De Telegraaf Media Groep, voormalig aandeelhouder van SBS, heeft een optie op 12 procent van de aandelen in Prosiebensat1. Die optie loopt tot halverwege dit jaar.