ook in première

Tiramisu.

Regie: Paula van der Oest. Met: Anneke Blok, Jacob Derwig. In: 5 bioscopen. ***

Regisseuse Paula van der Oest kent zowel professioneel als persoonlijk het milieu goed dat ze in haar nieuwste film Tiramisu ten tonele voert: een op De Trust (tegenwoordig: De Theatercompagnie) lijkende acteursgroep uit de hoofdstad. Ze werkt graag met deze acteurs (bijvoorbeeld in haar veelbekroonde film Zus & zo uit 2001) en was getrouwd met artistiek leider Theu Boermans. Het is maar goed dat ze weet wat ze filmt, want haar inkijkjes in de kleedkamer, de coulissen en de katerige morgen na de première ruiken naar eerlijk zweet en schmink. Tiramisu is geen sleutelfilm, maar je kunt er reactiepatronen en conditioneringen in herkennen, uit je werkkring of de theaterwereld.

Van der Oest filmt door de ogen van cameraman Guido van Gennep haar troupe als een temperamentvol, geëxalteerd, liefdevol, hartstochtelijk, onhandig en vooral eerlijk levend organisme. Ja, zo zijn toneelspelers: gewend alles uit te vergroten, vooral hun ego, maar niets zonder de anderen. En dat weten ze ook.

Het zijn de bijrolacteurs, het Umfeld, die vanzelf de hoofdrol krijgen in Tiramisu, want de leidende verhaallijn over een failliete actrice (Anneke Blok) die dankzij haar steile boekhouder (Jacob Derwig) weer wat greep op haar leven krijgt, en hij, dankzij haar levenslust, op het zijne, is eigenlijk te dunnetjes uitgewerkt om de hele film te dragen. Er zijn geen echte dilemma’s, geen confrontaties en al te snel wordt duidelijk dat in deze oer-artistieke botsing tussen Apollinische en Dionysische geesten de gulden middenweg zal zegevieren.

27 Dresses. Regie: Anne Fletcher. Met: Katherine Heigl. In: 58 bioscopen. **

Het leukste aan de romantische komedie 27 Dresses is het affiche waarin de credits de vorm hebben van een jurk, met daarboven het hoofd van hoofdrolspeelster Katherine Heigl (Knocked Up). Wat de filmposter wel heeft, ontbreekt in de film: originaliteit. Jane Nichols’ (Katherine Heigl) sociale leven staat in het teken van bruiloften. Ze is al 27 keer voor vriendinnen bruidsmeisje geweest. Ze is smoorverliefd op haar baas, die haar nauwelijks een blik waardig gunt en het liever aanlegt met haar zus. Die leuke journalist die door Jane is geïntrigeerd ziet ze niet staan. Althans, dat duurt even. De toeschouwer weet wel beter, die heeft al zo’n zevenentwintig gelijksoortige romkoms gezien.

    • André Waardenburg
    • Dana Linssen