Eenpersoons boevenwagen

Fiat Fiorino Multijet 3/3/2008 Foto Freddy Rikken Fiat Fiorino Rikken, Freddy

Drie gerenommeerde automobielfabrikanten, Fiat, Citroen en Peugeot hebben gezamenlijk en met elk een paar maanden tussentijd een bestelauto geïntroduceerd. Die los van de respectievelijke namen Fiorino, Nemo en Bipper die de drie fabrikanten de wagen hebben gegeven, en het gebruik van eigen motoren en aandrijvingen, allen dezelfde carrosserie en hetzelfde interieur bezitten.

Ze worden om de kosten zo laag mogelijk te houden in het Turkse Bursa, ten zuiden van Istanbul, in elkaar gezet. Waar ze na een laatste inspectie per trein, vrachtwagen of boot richting de tachtig landen worden getransporteerd, waar (hopelijk) op ze wordt gewacht.

Over het uiterlijk hoeft niet te veel worden uitgewijd: het is een uitgesproken hebbeding. De voorzijde is stevig vormgegeven, de bij schade dure koplampen zijn zo hoog als mogelijk en naar achteren geplaatst op een dreigende zwarte bumper. Fiat heeft aan de Fiorino een vleugje Italiaans design toegevoegd, door tussen de koplampen een aluminiumkleurige strook te monteren.

Het staat hem goed en onderscheidt hem van de andere twee. Door de bolle voorruit en de afgekapte achterzijde is er vooral in een donkere kleur een gedrongen eenpersoons boevenwagen ontstaan, waarover wijlen André Ha-zes zo meeslepend kon zingen.

De carrosserie bestaat uit grote, gladde panelen zonder al teveel naden, van het interieur heeft men ditmaal meer werk gemaakt dan in de transportsector gebruikelijk is. Het dashboard met een hoog geplaatste versnellingspook lijkt te zijn overgenomen uit een Fiat Panda. Er is niet bezuinigd op meters en knoppen en de vele opties hebben gematigde prijzen.

Uitzondering is het roetfilter, waarvoor een kleine 800 euro dient te worden afgerekend. Het hoog geplaatste meubilair is groot, comfortabel en in alle richtingen verstelbaar, de zittingen hebben voldoende lengte voor de meestal klein uitgevallen Italianen, maar voor de rest van de wereldbevolking zijn ze een decimeter te kort. De laadruimte heeft een inhoud van tweeënhalve kubieke meter.

Sturen en remmen doet de Fiorino als de beste, soms tilt hij ondeugend een achterpoot op bij een snel genomen bocht. Dat vrolijke rijgedrag verandert wanneer hij wordt volgestouwd met vracht. Dan blijkt dit geen bestelwagentje te zijn voor metselaars en betonvlechters die met een gaspedaal tot op de bodem ingetrapt de linkerrijbanen bezet houden. Het is eerder geschikt voor de gevoelige handen van masseuses en verzorgsters van bonsaiboompjes.

Voor al diegenen die niet voldoen aan de fiscaal aantrekkelijke regels van het grijze kenteken, is er over enkele maanden een uitbundig uitgedoste personenwagenversie leverbaar.

Freddy Rikken

Freddy Rikken is fotojournalist en rijdt in een Ford Tourneo

    • Freddy Rikken