Brussel ongenode gast op autosalon Genève

De auto-industrie staat onder druk door strenge milieueisen uit Brussel. „De situatie is langzamerhand heel onoverzichtelijk geworden.”

Het portret van Carla Bruni, echtgenote van de Franse president Sarkozy, wordt in Genève gebruikt als reclame voor de Lancia Delta Foto AFP Carla Bruni-Sarkozy, wife of French President Nicholas Sarkozy, appears on a tv screen behind the Lancia Delta on the second press day at the 78th Geneva International Motor Show, on March 5, 2008 at Palexpo in Geneva, where more than 700,000 people are expected to attend between March 6 and 16. AFP PHOTO / NICHOLAS RATZENBOECK AFP

De autotentoonstelling van Genève, hét jaarlijkse feestje van de autobranche waar iedereen zich altijd speciaal voor opdoft, is bij uitstek de pleisterplaats waar de grote bazen uit de auto-industrie elkaar ontmoeten. Maar in de ambiance van de autosalon van Genève, waar buiten de skihellingen lonken, je ’s avonds in het café spontaan de topman van Porsche Wendelin Wiedeking tegen het lijf kunt lopen, of waar de Colombiaanse popster Shakira zo maar een liveoptreden heeft op de stand van haar persoonlijke sponsor Seat, was de stemming dit jaar een stuk matter dan normaal.

Een echt autofeestje wilde het in Genève dit jaar maar niet worden. De industrie voelt zich met name opgejaagd door de uit Brussel gedicteerde eisen voor steeds milieuvriendelijker en zuiniger auto’s.

Volgens Opel-topman Carl-Peter Forster, de hoogste baas van General Motors in Europa, staat de auto-industrie wat dit betreft zelfs voor één van de grootste problemen uit zijn bestaan. „De situatie is heel onoverzichtelijk aan het worden. Niet alleen komt de Europese Unie met steeds strengere milieueisen, ook elk land afzonderlijk zit zijn eigen belastingmaatregelen in het kader van het milieu te bedenken.”

Namens de overkoepelende organisatie voor de auto-industrie heeft voorzitter Reitenhofer van BMW Brussel al gewaarschuwd de milieurekening niet eenzijdig bij de auto-industrie te leggen. Want die kan volgens hem onmogelijk voor iedere milieumaatregel, die soms zelfs al op lokaal niveau is bedacht, investeren in een nieuwe auto. De industrie dreigt daardoor volgens hem volledig zijn houvast kwijt te raken. Bovendien zijn de onderlinge meningen sterk verdeeld.

Dat bleek eerder deze week weer eens tijdens een bijeenkomst van de Europese ministers van Milieu om de uitstoot van het broeikasgas CO 2 door auto’s terug te dringen. Van de EU mogen auto’s in 2012 niet meer dan 130 gram CO2 per gereden kilometer uitstoten. Met name de Duitse auto-industrie, gespecialiseerd in het hogere segment van de markt met auto’s die zwaar boven de milieunorm zitten, verzet zich hiertegen. Via een ingewikkeld rekenmodel waarbij de uitstoot van kleinere auto’s die diezelfde fabrikanten ook maken wordt meegewogen, wordt in Brussel naar een oplossing gezocht. Want vooral de Duitse fabrikanten voelen zich door de milieueisen ernstig in hun doen en laten beperkt.

Toch is er onder druk van Brussel al veel bereikt en blijken de autofabrikanten plotseling technisch tot veel in staat. Vorig jaar viel in Genève al de trend te bespeuren dat het aantal schonere auto’s dat fabrikanten produceert rigoureus is toegenomen. Terwijl op vermogen en prestaties van de wagens nauwelijks is ingeleverd. Die ontwikkeling zet door. Zelfs kleinere auto’s worden steeds compacter en zuiniger zonder dat aan het rijplezier afbreuk wordt gedaan.

Er worden de komende weken ongeveer 800.000 bezoekers op de autoshow verwacht. Consumenten die graag even willen ontsnappen aan de barre realiteit van stijgende benzineprijzen, duurdere auto’s en toenemende milieueisen. Wat dat laatste betreft zal de wedergeboorte na 34 jaar van de legendarische sportauto Volkswagen Scirocco ongetwijfeld meer bekijks oogsten dan de nieuwe Golf hybride, een wagen met een zeer laag verbruik en uitstoot die op ingenieuze wijze een duurzame werking tussen diesel- en elektromotor combineert.

    • Marc Serné