Boek zoekt dringend naar lezers

In Nederland is men zo goed geworden in het verkopen van boeken, dat de vraag hoe mensen aan het lezen te krijgen van die gekochte boeken steeds dringender wordt.

Uitgeefster Eva Cossee, schrijfster Saskia Noort, Daniël Ropers van bol.com en Henk Kraima van het CPNB spraken daar gisteravond over in het Museumcafé van Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam.

Cossee herinnerde aan de jaren zeventig toen collega’s uit het boekenvak schamper reageerden op de door Bruna in de markt gezette Zwarte Beertjes-reeks. Dertig jaar later wordt iedere poging om de leeswaar aan de man te brengen met enthousiasme begroet. Commercie is niet vies, het boek is een product.

Daniël Ropers van Bol.com is een groot voorstander van 360 graden deals, waarbij een auteur door een uitgeverij niet alleen voor zijn debuut een contract krijgt, maar meteen voor alles waaraan hij en zijn uitgever in de toekomst geld kunnen verdienen.

Saskia Noort – „Ik trek nu al de kar voor de mindere verkoopkanonnen van mijn uitgeverij” – vindt dat schrijvers nog meer moeten samenwerken. Ze verwees naar de Nightwriters-avonden in de Amsterdamse nachtclub Panama. „Mensen komen daar op de grote namen af, maar de grote winnaar is de onbekende debutant die ook op het programma staat en zich aan een groot en jong publiek mag voorstellen.”

Een verslag van de bijeenkomst op nrc.nl/boekenblog

Rectificatie / Gerectificeerd

Correcties en aanvullingen

Zwarte Beertjes

In het artikel Boek zoekt dringend lezer op pagina 12 van NRC Handelsblad van 6 maart zegt uitgeefster Eva Cossée dat de Zwarte Beertjes-serie eind jaren ’70 werd geïntroduceerd. In werkelijkheid kwam het eerste Zwarte Beertje al in de jaren vijftig op de markt.