Albert Heijn blijft winstmotor

Ahold heeft in 2007 een beter resultaat geboekt dan verwacht, vooral dankzij goede prestaties van de Albert Heijn supermarkten in Nederland. Voor het eerst in jaren zal het bedrijf weer dividend uitbetalen: 0,16 euro per aandeel.

De omzet van Ahold steeg met 1,2 procent tot 28,2 miljard euro. Zonder daling van de dollarkoers zou de omzet met 6,1 procent zijn gestegen. De nettowinst kwam uit op 2,9 miljard euro. Ruim 2 miljard daarvan bestaat uit bijzondere baten, met name de verkoop van groothandeldochter US Foodservice, die ruim 1,7 miljard euro opleverde. De nettowinst uit gewone activiteiten bedraagt 797 miljoen, 14 procent hoger dan vorig jaar.

„AH knalt maar door”, schrijven analisten van zakenbank Theodoor Gilissen in een reactie. De Nederlandse supermarkten geven Ahold een solide basis, aldus de bank, maar ook de Amerikaanse Stop & Shop winkels lopen weer goed.

Ahold verwacht minstens even goede resultaten in het komende jaar. In 2007 was de marge op de supermarkten en andere winkels 4,6 procent, tegen een verwachting van 4 à 4,5. Voor 2008 streeft Ahold naar een marge van 4,5 à 5 procent.

Op de Nederlandse markt is verdere consolidatie „onvermijdelijk”, stelde bestuurslid Peter Wakkie vanmorgen bij de presentatie van de cijfers. Maar geen van de aanwezigen wilde in details treden. „We kijken naar alle opties”, zei bestuursvoorzitter John Rishton, ook „in aangrenzende regio’s”. Daartoe rekent Rishton ook België, maar hij zei niet met Delhaizze in gesprek te zijn, noch met Casino, de Franse grootaandeelhouder van Super de Boer. Albert Heijn wil in de eerste plaats zelf groeien, zei Dick Boer, topman van AH, die „geen natuurlijke grenzen” aan de groei van AH ziet.