Super de Boer maakt na jaren weer winst

Na een forse reorganisatie maakt Super de Boer voor het eerst sinds jaren weer winst. De formules Edah en Konmar zijn verkocht, winkels zijn afgestoten, distributiecentra gesloten en de omzet is met een derde gedaald. Maar eindelijk wordt er weer winst gemaakt.

De netto winst is nog bescheiden: 10 miljoen euro op een omzet van 1,9 miljard. Belangrijker is dát er weer winst wordt gemaakt na vier jaar voortdurende verliezen, aldus directievoorzitter Jan Brouwer bij de presentatie van de cijfers vanmorgen.

Super de Boer, het hernoemde restant van het vroegere Laurus, wil weer gaan groeien, stelde Brouwer. Hij verwacht verdere consolidatie onder de landelijke formules als Super de Boer en C1000, die concurreren met de onbetwiste marktleider Albert Heijn. De laatste heeft 30 procent van de markt in handen, terwijl Super de Boer afgelopen jaar niet verder kwam dan 7,3 procent. Voor komend jaar verwacht Brouwer een marktaandeel van krap 7 procent omdat men het jaar begint met 44 winkels minder dan vorig jaar.

Brouwer wilde niet speculeren over mogelijke samenwerking met andere bedrijven of overnames. „Als we mogelijkheden zien dan zullen we handelen.” Ook wilde hij niet ingaan op de plannen in Nederland van zijn Franse grootaandeelhouder Casino.