‘De drone is het fundament van de muziek’

The Bees Made Honey In The Lion’s Skull is de nieuwe cd van Earth. Dylan Carlson, de man achter de groep, laat zich steeds vaker inspireren door oude blues, gospel en folkmuziek.

Dylan Carlson Foto Phil Petrocelli Petrocelli, Phil

Ooit leverde Dylan Carlson het geweer aan Kurt Corbain waarmee die zichzelf vervolgens doodschoot - en vergaarde zo onbedoeld roem. Carlson is ook de man achter Earth, en hun nieuwe cd The Bees Made Honey In The Lion’s Skull.

Dat album klinkt beduidend anders dan de muziek waar Earth berucht mee werd. De lange, abstracte stukken vol laaggestemde, slepende gitaren op Earth 2 (1993) zijn ingeruild voor instrumentale muziek met sterk beeldende kwaliteit. The Bees made Honey lijkt daardoor op een soundtrack van een existentialistische western.

Op zijn nieuwe album produceert Carlson een landelijk, donker geluid, dat nog altijd berust op de hypnotiserende krachten van de drone, een lang aangehouden grondtoon. Alleen lijkt hij de drone tegenwoordig te zoeken in oude blues, gospel en folk.

„Rock is nog steeds belangrijk voor me”, zegt Carlson over de telefoon vanuit Londen. „Maar ik raak steeds meer geïnteresseerd in oudere invloeden. Mijn grootvader gaf me ooit een exemplaar van de Anthology Of American Folk Music, de beroemde verzameling van Harry Smith. In dat soort muziek hoor ik een puurheid terug, een verlangen naar een mythisch Amerika. Want waar is het land gebleven waar ooit immigranten naar toe trokken om een beter leven te scheppen? Daar gaat die muziek over.”

Dat hij die oude tijden ook weer niet idealiseert, bleek uit zijn vorige, reguliere album: Hex: Or Printing In The Infernal Method. Die plaat, zegt Carlson, was gebaseerd op het boek Blood Meridian van Cormack McCarthy, ook de auteur van het onlangs door de gebroeders Coen verfilmde No Country For Old Men. Het boek speelt zich af in de negentiende eeuw, rondom de Mexicaanse grens. „Een indrukwekkend, bijzonder duister en gewelddadig boek. Op Hex heb ik geprobeerd die donkere, dreigende sfeer te vangen.”

De nieuwe plaat kent niet zo’n dwingend concept en klinkt iets lichter. Earth, dat in het verleden vaak van bezetting wisselde, klinkt nu meer als een hecht opererende en soms dapper improviserende band. „Ik ben in de loop der jaren een betere gitarist geworden, en dat geeft me ook de vrijheid en de vaardigheden om me om oudere muziek als blues, gospel en folk te bekommeren.”

Bovendien doet het beginsel van de drone zich ook in zulke muziek gelden; in de open snaren van de banjospelers of bluesgitaristen of in de herhaalde riffs van John Lee Hooker. „De drone zie ik als het fundament van muziek, bedoeld om de luisteraar in een andere, mystieke gemoedstoestand te brengen. Achteraf geloof ik dat dat het thema van deze plaat is.”

Opmerkelijk is de samenwerking van rocker Carlson met jazzgitarist Bill Frisell, die bij hem in de buurt in Seattle woont, op het nieuwe album. Toch klopt de combinatie. Carlson: „Hij zag zelf ook voldoende raakvlakken. Natuurlijk, zijn spelpeil is hoger dan dat van ons, maar hij is erop gespitst om samen te werken en niet om te imponeren. We gaan allebei eerder uit van structuur en textuur dan van speltechniek en vuurwerk op de snaren.”

Carlson is naar eigen zeggen een betere en geconcentreerde muzikant geworden – met name nadat hij zijn drugsverslaving overwon. „Er is een tijd geweest dat ik volstrekt onhandelbaar was. Dat alles heb ik gelukkig achter me gelaten. Mijn huidige muziek reflecteert mijn gemoedstoestand, en die is een stuk beter dan tien jaar geleden.”

Earth: The Bees Made Honey In The Lion’s Skull (Southern Lord, distr. Konkurrent). Optredens: 5/3, Vera Groningen; 7/4, Effenaar Eindhoven

    • Jacob Haagsma