Hoe onze cultuur gecinematiseerd raakt

L'ecran global

In hun uitdagende essay L’écran global (Seuil, €24,–) tonen Gilles Lipovetsky en Jean Serroy hoe diep de film zich in het leven heeft genesteld, aldus Bas Heijne. ‘Dat de camera nu alomtegenwoordig is, en de meeste beelden onmiddellijk tot onze beschikking staan, is al vaak genoeg verkondigd. Die constatering leidt meestal tot kritische, cultuurpessimistische beschouwingen over een wereld die nog enkel uit oppervlakte zou bestaan, een ontluisterde wereld waarin het boek door het scherm is vervangen, kennis door informatie, en ervaring door louter indruk.

In hun essay L’écran global over de moderne beeldcultuur schuiven de Franse socioloog-filosoof Lipovetsky en filmwetenschapper Serroy, hun morele oordeel op; het gaat hun er in de eerste plaats om te onderzoeken wat die stortvloed van beelden in ons leven, en de bijbehorende aanwezigheid van talloze beeldschermen om ons heen, te betekenen heeft.

De dragende stelling van L’écran global is dat de cinema op alle mogelijke manieren de tijdgeest weerspiegelt; tegelijkertijd stellen deze auteurs dat onze cultuur op hetzelfde moment ook volkomen gecinematiseerd is geraakt. Dat te onderbouwen vraagt om een grote kennis van zowel de hedendaagse cultuur als van filmgeschiedenis.’