EADS slaat eerste slag in Amerika

Eén grote Amerikaanse order betekent nog niet dat de problemen van EADS opgelost zijn. Hoewel de order van de Amerikaanse luchtmacht voor Airbus-tankervliegtuigen bemoedigend en onverwacht nieuws is voor de Frans-Duitse vliegtuigfabrikant, is het geen wondermiddel voor het bedrijf, dat nu zijn uiterste best doet om schoon schip te maken na kostbare vertragingen bij andere projecten.

Het doorbreken van het monopolie van Boeing op de verkoop van tankervliegtuigen aan het Amerikaanse leger maakt van EADS een geloofwaardiger leverancier voor het Pentagon. Dat zou een opsteker moeten zijn voor zijn militaire activiteiten elders in de wereld en een tegenwicht moeten vormen tegen de voorheen te grote afhankelijkheid van de wisselvallige civiele markt. Omdat een groot deel van de productie van de tankvliegtuigen in Alabama zal worden gevestigd, zal EADS in staat zijn zijn productie in goedkope dollars buiten Europa op te voeren.

Maar het belang van het contract mag niet worden overschat. Om te beginnen navigeert EADS in de VS nog steeds in politiek gevoelig water. Boeing kan in beroep gaan en de transactie kan de Amerikaanse politiek nog in het verkeerde keelgat schieten. Verder is het bedrag dat met deze eerste order is gemoeid slechts 1,5 miljard dollar groot – voor de ontwikkeling, het ontwerp en de bouw van de eerste vier toestellen. De krantenkoppen over 35 miljard dollar refereren aan een contract voor 179 toestellen, waarover de onderhandelingen nog moeten beginnen.

Over tien jaar verspreid zou het hele tankvliegtuigprogramma zo’n 6 procent toevoegen aan de jaaromzet van EADS, hoewel ook Northrop zijn deel zal krijgen. Het EADS-aandeel in de winst is onbekend, maar het concern zal het Pentagon zeker een goede prijs hebben geboden.

Om al deze redenen moeten beleggers voorzichtig blijven. De aandelenkoers van EADS was sinds oktober met 25 procent gedaald, vóór de opleving van gisteren. Vertragingen in het geplaagde Airbus 380 Superjumbo-programma en bij de lancering van de A350 kunnen volgens de consultants van Arran Aerospace een schadepost van zo’n 17 miljard euro opleveren. De zwakke dollar blijft eveneens een voortdurende bron van zorg. Terwijl hij het contract voor de tankvliegtuigen bejubelde, beklaagde topman Thomas Enders van Airbus zich over de kracht van de euro.

Misschien kan deze Europese slag in de VS het best omschreven worden in baseballtermen: EADS heeft een single hit gescoord en de eerste base bereikt, maar heeft nog een lange weg te gaan voordat het concern een run kan bijschrijven.

William Echikson

Vertaling Menno Grootveld

Voor meer commentaaruit Londen:www.breakingviews.com

    • William Echikson