Volkswagen heeft nu controlerend belang in Scania

De Duitse autofabrikant Volkswagen heeft zijn belang in de Zweedse truckfabrikant Scania vergroot. Volkswagen verhoogde zijn kapitaalbelang in Scania van 20,9 naar bijna 38 procent, waardoor Volkswagen met een stemrecht van 68,8 procent de feitelijke zeggenschap krijgt over Scania.

Volkswagen werd in 2006 al mede-eigenaar van Scania door de investeringsmaatschappij Investor van de Zweedse familie Wallenberg gedeeltelijk uit te kopen.

Scania kwam in de etalage te staan nadat de Europese Commissie een voorgenomen fusie met de eveneens Zweedse truckfabrikant Volvo had verboden. Reden was dat de vrachtwagencombinatie een te dominante positie op de Scandinavische markt zou krijgen.

Het mislukken van de fusie was vooral een tegenvaller voor Volvo dat na de verkoop van de personenwagendivisie aan Ford had besloten alleen verder te gaan met het bouwen van trucks.

Het verbod van de Europese Commissie voor de fusie maakte de weg vrij voor Volkswagen om toenadering te zoeken tot Scania. Beide bedrijven werken al meer dan vijftig jaar samen op het gebied van verkoop en distributie van Volkswagen in Zweden.

Volkswagen had onder voormalig bestuursvoorzitter Ferdinand Piëch al belangstelling om behalve bestelauto’s ook vrachtwagens te gaan bouwen. Piëch had met de aankopen van onder meer Bugatti, Lamborghini en Bentley bij Volkswagen een breed autoconcern uit de grond gestampt waaraan alleen nog een truckfabrikant ontbrak.

Zelf een bedrijf opzetten voor zware trucks vond Volkswagen wegens het gebrek aan expertise te riskant. Vandaar dat is gekozen voor een bestaande truckfabrikant als Scania.

Met het uitbreiden van het belang van Volkswagen in Scania komt de droomcombinatie van Piëch, die nog steeds president-commissaris bij Volkswagen is, in zicht. Ook de Duitse fabrikant Man wil zich daarbij aansluiten.

Man deed vorig jaar een vijandig overnamebod van 10 miljard euro op Scania, maar moest dat – mede onder druk van Volkswagen – na maandenlange gevechten weer terugtrekken. Volkswagen heeft zowel in Scania als in Man een aandeel en zou het liefst beide bedrijven samenvoegen tot één fabrikant. Maar met name de familie Wallenberg, die nog een belang van 30 procent heeft in Scania, verzet zich hiertegen. Met het meerderheidsbelang dat Volkswagen in Scania heeft genomen is een alliantie tussen alle partijen weer dichterbij gekomen.