Rijkswaterstaat spoort defecten Roertunnel op

Aannemer VolkerWessels en Rijkswaterstaat hebben zaterdag en zondag enkele defecten en storingen in het veiligheidssysteem van de Roertunnel in Roermond opgespoord en hersteld. Dat heeft directeur Wegen en Verkeer Aad Wilmink van Rijkswaterstaat gisteren bekendgemaakt.

Sinds de opening van de 2,4 kilometer lange Roertunnel in de A73-Zuid en de 400 meter lange tunnel bij Swalmen op 18 februari deden zich meerdere storingen voor, waarbij de tunnels in totaal achttien keer werden afgesloten. Herhaaldelijk werd de Roertunnel door de veiligheidssystemen gesloten nadat te hoge vrachtwagens de tunnel inreden. Bovendien had de tunnel te kampen met lekkage.

Volgens Rijkswaterstaat is de gevoeligheid van de filedetectie inmiddels beter afgesteld. Ook is de bedrading van de tunnelverlichting verbeterd, evenals de camerasignalering in de tunnel. De grote ventilatoren voor de noordelijke tunnelmond in Swalmen zijn na klachten over geluidsoverlast uitgezet. Buurtbewoners werden er ’s nachts door wakker gehouden. Nu is de ventilatie in het midden van de Swalmtunnel ingeschakeld.

Rijkswaterstaat gaat een oplossing verzinnen voor de lekkages in de Roertunnel. „Deze tunnel is niet ontworpen voor zware waterdruk”, zei Wilmink. „Als de waterdruk te hoog wordt, lekt hij. Maar dat kan verholpen worden, ook zonder nieuwe damwanden in de grond te heien.”

Rijkswaterstaat gaat de komende weken tevens de hoogtedetectie verplaatsen. Die sluit de tunnel af wanneer een te hoge vrachtwagen nadert. Dat gebeurde de afgelopen twee weken tien keer. De detectie wordt nu voor de meest nabijgelegen afrit geplaatst, zodat vrachtwagens tijdig kunnen afbuigen. De komende maanden wordt hard gewerkt aan de aanleg van nog eens twintig veiligheidssystemen, naast de huidige 32. De tunnels gaan maandagochtend om 6.00 uur weer open. De komende twee weekeinden gaan ze opnieuw dicht voor werkzaamheden. (ANP)