SMALLER EN BREDER

Honderd nummers lang was M, het maandblad van NRC Handelsblad, 23 centimeter breed. Vanaf dit honderd-en-eerste nummer is daar twee centimeter vanaf. Dat heeft de uitgever bepaald. Voor de redactie was deze verandering aanleiding om ook de vormgeving van M te vernieuwen.

Wat we willen behouden is het karakter van M: een maandelijkse toevoeging aan wat NRC Handelsblad dagelijks aan journalistiek biedt. Onze extra’s zijn diepgang en schoonheid. We nemen de tijd om zaken te volgen en uit te zoeken: zoals in dit nummer de route die een afgedankte broek van Nederland naar Afrika volgt. Noem het slow journalism.

Daarnaast maken we in M graag ruimte voor bijzondere fotografie. Neem de vijf schoonheidskoninginnen-op-leeftijd in dit nummer, geportretteerd door de fotografen Anuschka Blommers en Niels Schumm. Met het bijbehorende artikel van redacteur Joyce Roodnat besteden we zo op onze manier aandacht aan ouder worden, het thema van de Boekenweek deze maand. Ook de eerste aflevering van de nieuwe rubriek ‘De droom van’ is aan vergrijzing gewijd. Deze interviewrubriek is de Nederlandse variant van ‘Ich habe einen Traum’ in Leben, het magazine van het Duitse weekblad Die Zeit.

M blijft oog houden voor de problemen in de wereld. Tegelijk willen we ook wat meer aandacht geven aan de aangename kanten van het leven. Vandaar dat we achterin het blad rond de kookrubriek van Joep Habets een lifestylesectie hebben ingericht. Met onder meer rubrieken over mode, reizen, muziek, design en digitale techniek. Ook gaat historicus Maarten van Rossem zijn passie voor auto’s uitleven door maandelijks in een andere auto te rijden. Naast hem zijn ook cabaretière Paulien Cornelisse en Simon Kuper, een in Parijs wonende kritische observant van Nederland, als columnist aangetreden.

M wordt dus niet alleen smaller, maar ook breder.

    • Paul Steenhuis