Reders en zeevarenden voldoen aan alle normen

Het artikel `Een beetje kapitein verdient twee ton per jaar` (NRC Handelsblad, 25 februari), wekt een beeld op van de Nederlandse zeescheepvaart dat niet strookt met de werkelijkheid. Reders zouden zeevarenden in dienst nemen die weinig tot niets van het vak weten wat vervolgens resulteert in ecologische risico`s en gevaren.

De Nederlandse reders en de zeevarenden voldoen aan alle internationale normen. Het aantal ongevallen in de zeescheepvaart is wereldwijd de laatste jaren fors gedaald, mede door het inmiddels verplichte integrale kwaliteitssysteem.

Vaststaat verder dat het beroep van zeevarende goed wordt betaald. Afgestudeerde hbo`ers en mbo`ers verdienen varend een zeer goed salaris ten opzichte van banen aan de wal. Voor een ervaren kapitein op een Nederlands schip loopt dat op tot ruim twee keer modaal. Het in het artikel genoemde salaris van twee ton is echter - ook internationaal - veelal een illusie. De verlofperiodes, waarin een zeevarende écht thuis is, is daarnaast slechts één van de onderdelen van een aantrekkelijk arbeidsvoorwaardenpakket.

    • Tineke Netelenbos
    • Voorzitter Taskforce Arbeidsmarkt Zeevarenden