‘Nederland wil schonere auto’s’

Minister Cramer (Milieu) wil de CO2 uitstoot van auto’s na 2012 verder beperken. Cramer vraagt de Europese Unie alvast om strengere eisen voor 2020, zo blijkt volgens persbureau ANP uit een notitie voor een EU-raad aanstaande maandag. De Europese ministers van Milieu spreken dan over de CO2-limiet.

Het Europese voorstel om de maximale CO2-emissie van auto’s te koppelen aan gewicht, ontmoedigt juist de productie van lichte, energiezuinigere auto’s, zegt directeur Jos Dings van Transport and Environment, een organisatie die de industrie kritisch volgt.

De Europese Commissie heeft voorgesteld de emissies van nieuwe auto’s in 2012 te begrenzen op gemiddeld 130 gram CO2 per kilometer. Onder zware druk van vooral de Duitse auto-industrie is daarbij een flinke uitloop gegund aan zwaardere auto’s. Zo is een auto die 1.000 kilo zwaarder is dan het normgewicht van 1.289 kilo, zoals een SUV, in het voorstel van de Commissie niet gebonden aan de norm van 130 gram, maar mag hij tot ongeveer 175 gram gaan. Een lichtere auto moet volgens dit systeem juist minder dan 130 gram CO2 uitstoten. Zo zou het gemiddelde van alle nieuwe auto’s toch op 130 gram uitkomen.

Een „oliedomme redenering”, zegt Dings, omdat zo voor de auto-industrie de stimulans wordt weggenomen om lichtere auto’s te bouwen. „En dat is juist een van de belangrijkste methoden om tot CO2-reductie te komen.” Hij stelt invoering van het Amerikaanse footprint-systeem voor, waarin de toegestane uitstoot wordt gebonden aan het oppervlak tussen de vier wielen.

De Europese auto-industrie voelt niets voor het footprint-criterium. „Een Smart krijgt het dan heel moeilijk”, zegt woordvoerder Sigrid de Vries van de eveneens in Brussel gevestigde European Automobile Manufacturers Association.

CO2-uitstoot van auto’s: pagina 22