Muze met grijze haren

Burberry © PHOTO'S PETER STIGTER WOMANSWEAR FALL/WINTER 2008-2009 Stigter, Peter

De mode lijkt de oudere vrouw inclusief haar kleedstijl in ere te herstellen. Zo’n trend kan eigenlijk alleen in Italië gezet worden, het land waar een 73-jarige actrice als Sophia Loren op handen wordt gedragen. Het land ook waar mannen respectvol flirten met een vrouw van boven de veertig, haar in haar jas helpen en de deur voor haar open houden.

Tijdens de najaarsmodeshows in Milaan bleek het afscheid van de sexy jonge-meisjesmode voor volwassen vrouwen definitief, de nieuwe muze heeft rimpeltjes en haar eerste grijze haren.

Als een modehuis als Dolce & Gabbana – dat seizoenenlang teerde op blote, sexy, überjonge niets-aan-de- hand-kleding – ineens lange rokken presenteert en laagjes kleding over elkaar heen zonder een glimp blote borst, dan is er iets aan de hand. Zeker als de ontwerpers spreken over ‘The Queen’ als inspiratiebron, tuttige sjaaltjes om de hoofden van hun modellen knopen, de Schotse ruit uit de motteballen halen en degelijke instappers laten zien.

Teken aan de wand was ook de collectie van Roberto Cavalli, naar eigen zeggen geïnspireerd op de jaren vijftig en de ‘New Look’ van Dior. Met wijde rokken tot over de knie en strakke lijfjes. In zekere zin was ook de show van Prada een ode aan de oudere vrouw, met het zwarte kant van de Italiaanse weduwe als middelpunt. Alleen voegde de toonaangevende ontwerpster nog een intrigerende erotische lading aan de strenge, sobere collectie toe. Ze speelde een volwassen en beheerst spel met de suggestie van echt bloot en een huidkleurige laagje onder het kant. Zo in control kan alleen een vrouw zijn die geleefd heeft.

In zekere zin sprak die beheersing uit de meeste collecties die in Milaan gepresenteerd werden. Dit is mode voor een vrouw die zichzelf niet meer hoeft te bewijzen. Die haar klassiekers kent en ze naar eigen inzicht gebruikt. Opvallend is bijvoorbeeld het silhouet dat nog steeds van het lichaam af staat en weinig accent op de taille legt, met een hooggesloten hals en een roklengte die op of ver over de knie eindigt. Mode die weinig erotiek bevat, soms zelfs afstandelijk is – al was het alleen maar vanwege de stugge, viltige wol, laagjes en mouwloze vesten.

Kenmerkend waren de collecties van Jil Sander – met creaties als beeldhouwwerken. Burberry Prorsum – met herenjassen en wijde tunieken. En Marni – met de mooiste kleurcombinaties en meest intrigerende details. Allen laten het vrouwenlichaam in zijn waarde en voegen er nog een zekere waardigheid aan toe: de hoge kragen en stuggere materialen forceren de draagster namelijk vanzelf in een statiger houding.

Van gemakskleding is niet langer meer sprake, sterker: invloeden uit de sportkleding zijn nagenoeg verdwenen uit de nieuwe wintercollecties. En dat zal voor sommigen even slikken zijn. Maar er blijft genoeg over om mee te spelen. Met kleur bijvoorbeeld, van roze en rood tot blauwen, groenen, zwart en paarsen. Met materiaal, van glanzend lakleer tot mat suède, dikke wol en soepele jersey. Met prints als de Schotse ruit en afbeeldingen van jeugdidolen als David Bowie (overigens veel gehoord op soundtracks tijdens de shows).

En wie haar herinneringen aan de jaren zeventig nog koestert, kan spelen met petten, schoudertassen, maxi-vesten en langharige wol. In iedere vrouw van boven de veertig schuilt immers nog een springerige tiener.

    • Peter Stigter
    • Jetty Ferwerda