La Poste laat haar oog vallen op Nederland

Is het Franse staatsbedrijf La Poste van plan zijn slag te slaan in Nederland? Met de pakketvervoerder DPD heeft La Poste de voet al tussen de deur. Nu nog een overname op de postmarkt.

Het distributiecentrum van DPD in Berkel en Rodenrijs. Foto Bas Czerwinski 28-02-2008, BERKEL EN RODENRIJS. DISTRIBUTIECENTRUM DPD. FOTO BAS CZERWINSKI Czerwinski, Bas

De hal is gebouwd op de groei. Het nieuwe distributiecentrum van pakketvervoerder DPD, in Berkel en Rodenrijs, heeft een capaciteit die twee keer zo groot is als zijn huidige volume. Pakketten, groot en klein, schieten langs over de transportband, op weg naar de bestelauto’s. „We verwachten dat onze forse groei zich de komende jaren zal doorzetten”, zegt directeur Michaël van Ooijen van DPD Nederland. DPD verwerkt hier, met een volledig geautomatiseerd scansysteem, vijfduizend pakketten per uur.

Namen kunnen bedrieglijk zijn. DPD staat voor Deutscher Paket Dienst, maar het bedrijf ressorteert onder Geopost, een internationale pakjesvervoerder die een volle dochter is van het Franse staatsbedrijf La Poste. Geopost nam in 2001 het van origine Duitse DPD – opgericht in 1976 – over. Het internationale hoofdkantoor van DPD is het in het Duitse Aschaffenburg gebleven. „Met de naam Deutscher Paket Dienst kom je niet ver in Nederland”, zegt Van Ooijen. Voor de letters D, P en D zijn daarom maar nieuwe woorden bedacht: in Nederland staan ze vanaf dit jaar voor Dynamic Parcel Distribution.

La Poste is na Deutsche Post het tweede post- en pakketbedrijf van Europa, met een omzet (over 2006) van 20,1 miljard euro. DPD Nederland had vorig jaar met negen vestigingen een omzet van 123 miljoen euro en kende een groei van 18 procent. Dat is veel meer dan het marktgemiddelde van ongeveer 6 procent. Wat vervoert DPD zoal? „Van alles, maar de meeste groei zit in kleding, elektronica en halffabrikaten”, zegt Van Ooijen.

Hij ziet DPD als een „echt” Nederlands bedrijf. „Alleen juridisch zijn we puur Frans.” Hij wil ook niet verder denken dan de wereld van de pakketten. Maar dat La Poste grote ambities heeft, is geen geheim. „Wij willen in 2010 een van de leidende bedrijven op de Europese postmarkt zijn”, zegt bestuursvoorzitter Jean-Paul Bailly op de website van La Poste. Om dat te bereiken, zal La Poste toegang moeten krijgen tot markten in andere landen. Nederland is weliswaar maar een klein afzetgebied, maar wel de thuismarkt van TNT, een van de grote spelers op de markt van post, pakketten en koeriersdiensten. Het is aantrekkelijk om TNT op zijn thuismarkt aan te pakken. Deutsche Post doet dat al jaren met postbezorging (Selekt Mail) en koeriersdiensten (DHL, waarin Van Gend & Loos is opgegaan). „Het Nederlandse concurrentieveld is uniek in Europa, met drie partijen die elkaar openlijk beconcurreren”, zegt directeur Bart Stomphorst van Sandd, de derde speler in Nederland. „Iedereen kijkt naar Nederland om te zien of ons model bruikbaar is.”

Met de komende liberalisering van de postmarkt in de Europese Unie, vanaf 1 januari 2011, is het straks een kwestie van eten of gegeten worden. La Poste zou met een overname van Sandd de concurrentie onder de huid kunnen gaan zitten. Ed den Dulk, de voorzitter van de Vereniging Grootgebruikers Postdiensten (VGP), zegt het „een spannende ontwikkeling” te vinden als Sandd door La Poste zou worden overgenomen. „Maar ik zit er niet meteen op te wachten. Dan heb je drie voormalige monopolisten hier: TNT, Deutsche Post en La Poste, terwijl Sandd als nieuwkomer juist zo’n verfrissende aanpak had.” Overname van Sandd door Deutsche Post behoort ook tot de mogelijkheden. „Dat zou helemaal geen goed idee zijn”, zegt Den Dulk. „Op die manier zou je maar twee spelers overhouden. Dan liever La Poste.”

De liberalisering van de postmarkt had in Nederland al op 1 januari een feit moeten zijn, maar werd op het laatste moment uitgesteld, in reactie op ontwikkelingen in Duitsland. Deutsche Post kwam daar in december op het laatste moment met de bonden een minimumloon voor postbodes overeen en TNT zegt op die manier niet te kunnen concurreren met Deutsche Post. De Nederlandse regering stelde TNT in het gelijk en schortte de liberalisering op. Komende maand kijkt staatssecretaris Frank Heemskerk (Economische Zaken) er opnieuw naar. Den Dulk zegt te verwachten dat het niet lang meer zal duren voor de liberalisering alsnog een feit is. „Dat is ook het meest geschikte moment voor overnames.”

Bart Stomphorst van Sandd heeft nog niets gehoord van belangstelling uit Parijs. „Er wordt al geruime tijd gespeculeerd over een bod op Sandd. „Ik verwacht wel dat het een keer zal gebeuren, maar ik weet niet of ik het zou willen.” Een woordvoerder van La Poste zegt dat hij de belangstelling voor Sandd „kan bevestigen noch ontkennen”.