Accessoire

De zonnebril is dit voorjaar nog steeds groot, met een voorkeur voor wit. Met dank aan al die (would be) celebs die opvallend onopvallend willen zijn en zich afschermen tegen de camera’s met een oversized zonnebril. Zo pseudo-anoniem zijn, is soms helemaal zo gek nog niet. Zeker als de wallen van hard werken en een avondje stappen niet om aan te zien zijn. Van puur functioneel eind negentiende eeuw is de zonnebril uitgegroeid tot een mega-modeproduct waarvan iedereen er minstens drie in huis heeft, elk seizoen nieuwe musthave-modellen worden gepresenteerd en dat het gehele jaar door gedragen wordt. Zon of geen zon.

Maar grote zonnebrillen passen ook in de trend waarbij de kleding versobert, het lichaam schuilgaat achter een wijder silhouet en de accessoires groeien en juist opvallen: want ook de tassen zijn mega, de ceintuurs en de schoenen (lees: hoge hakken, plateaus en grover design).

De jaren zeventig en tachtig lopen dit voorjaar nog steeds als een rode draad door de collecties, met de nadruk dus op groot en rond, maar ook rechthoekig. Meestal zijn de monturen uitgevoerd in rokerige tinten of juist in stralend wit dat zo lekker afsteekt tegen het zwarte glas. Over opvallen gesproken. Favoriet: de witte monturen van Dior en Karl Lagerfeld.

    • Jetty Ferwerda