100% VIKTOR & ROLF

Nederlandse mode-ontwerpers worden in M elke maand belicht aan de hand van een kenmerkend ontwerp uit hun collectie. Deze maand Viktor & Rolf, ongrijpbaar Hollands.

Persoonlijk

Naam: Viktor Horsting en Rolf Snoeren

Geboren: beiden in 1969, Viktor in Geldrop en Rolf in Dongen.

Uitspraak: ‘Because we’re worth it’.

Opmerkelijk: Ze zijn de eerste Nederlandse mode-ontwerpers met internationale allure en succes. Dankzij hun enorme ambitie en doorzettingsvermogen zijn ze wereldberoemd.

Ambassadeur: prinses Mabel, actrice Tilda Swinton.

X Factor: ze zijn zo Hollands als klompen en molens, maar bewegen zich bewust en uitsluitend in de internationale kunst- en modescene. Dat maakt ze ongrijpbaar, maar des te interessanter.

Modestatus: Wat Viktor & Rolf eind jaren negentig op de internationale modekaart heeft gezet, is het feit dat ze met hun creaties bewust voor verwarring zorgden en hun publiek aan het denken zetten. Dat maakte het doorgaans blasé modepubliek nieuwsgierig. Viktor & Rolf willen geen perfect man- of vrouwbeeld neerzetten, hun werk is een weerslag van hun gevoelens over de wereld om hen heen. De haute couturecreaties van Viktor & Rolf zijn door diverse musea aangekocht, hun luxe confectie is te koop in boutiques over de hele wereld en in hun eigen winkel aan de Via Sant’Andrea in Milaan. Prijzen liggen tussen de 250 en 1500 euro.

Feiten: Het duo vestigde met hun eerste haute couturecollectie in 1998 in Parijs hun naam. Couture leent zich nu eenmaal voor experiment en het overdreven duidelijk maken van een visie. Maar Viktor & Rolf willen uiteindelijk maar één ding: een groot merk worden. In 2000 presenteerden ze met succes hun eerste luxe confectie-lijn voor dames, gevolgd door de herenmodelijn ‘Monsieur’ in 2003. Hun eerste damesparfum, Flowerbomb, verscheen in 2004 en hun herengeur Antidote in 2006. In de tussentijd openden ze hun eigen bijzondere winkel in Milaan. Hun definitieve doorbraak bij het grote publiek gebeurde met hun Love-collection voor H&M in november 2006.

Viktor & Rolf over hun signatuur

Viktor & Rolf: ‘Tegenstellingen kenmerken ons werk. Romantiek met een scherpe kant, de tegenstelling tussen mannelijk en vrouwelijk, iets kleins groot maken. Flowerbomb (de naam van hun damesparfum, JF) is een dergelijke tegenstelling: flower/bloem versus bomb/bom. Mode is meer dan alleen kleding, het is een aura. Onze grote droom is het creëren van een 21ste eeuws modehuis, met alle elementen die bij een dergelijk instituut horen. Om te overtuigen is een strenge controle tot in de kleinste details noodzakelijk. Dat klinkt als een opgave, maar is meer een levensmotto – iets waar we met liefde aan werken. Dus de aandacht voor details in alles wat we doen is nimmer aflatend en nooit een last. De beginfase waarin we onze beeldtaal ontwikkelden is daarbij heel belangrijk geweest. Het is ons DNA, de essentie van Viktor & Rolf. Ons werk is autobiografisch en collecties ontstaan uit gesprekkken onderling over wat ons bezig houdt. In onze ogen is een signatuur pas een signatuur als deze echt is en geleefd/beleefd wordt. Omdat onze persoon zo verweven is met ons werk, is onze signatuur iets waar we nooit zo bij stil gestaan hebben, het wás en ís er.’

Over de creatie op de foto

‘De voorjaars-zomercollectie 2008 is geïnspireerd op de Pierrot. We wilden iets maken dat gewijd was aan een zachte en naïeve schoonheid en dachten aan het beroemde beeld van Marcel Marceau als beschermer van een geplette roos in een gewelddadige wereld. Het herinnerde ons ook aan de posters van Pierrots uit de jaren ‘70 en ‘80. Kenmerkend waren de grote silhouetten, sculpturale kragen en tekens van liefde zoals rozen en violen.’

Credits: Haar: Rutger v/d Heide, visagie: Benjamin Puckey, styling: Bonnie Orleans Voss, model: Nienke, productie & advies: Cara Schiffelers.