Nooit meer een zachte fietsband

Fietsbanden zijn poreus en verliezen hun druk. Pompen is dus het devies. Maar dat kan tegenwoordig op een heel nieuwe manier.

„En denk erom, altijd je band stevig oppompen.” Dat zegt mijn fietsenmaker altijd. Hoe vaak zie je niet een fietser met gebogen bovenlijf moeizaam de pedalen rondmalen, zwoegend omdat de banden te zacht zijn?

Met flink hard opgepompte banden stuiter je dan wel over de keien en voel je misschien elk kiezeltje, snel en soepel gaat het wel.

Goed opgepompte banden rijden veel sneller en lekkerder, je krijgt er ook minder snel een lekke band mee. Dat geldt zelfs voor zogeheten ‘antilekbanden’. Regelmatig pompen dus, want alle banden zijn poreus en verliezen langzaam maar zeker hun druk. Twee ingenieuze oplossingen komen de fietser daarbij te hulp.

In Nederland heeft De Fietsfabriek – producent van robuuste en hippe bakfietsen, transportfietsen en moderne stadsfietsen – een eerste prototype afgeleverd van een fiets met ingebouwde ‘zadelpomp’. Zoals veel goede ideeën spontaan geboren en kinderlijk eenvoudig.

Terwijl hij achter zijn bureau zat, zag Fietsfabriekoprichter Yalçin Cihangir in de winkelwerkplaats in Amsterdam een van de medewerkers met een ouderwetse fietspomp een band oppompen. Daarnaast was een andere medewerker bezig een zadel in hoogte te verstellen. Het idee was geboren: maak van de zadelbuis een fietspomp.

Binnen een week had de fabriek in Turkije (daar wordt alles handmatig geproduceerd) het idee uitgevoerd: een zadelpen die je eenvoudig los kunt draaien, zodat je daarna het zadel op en neer kunt bewegen in de zadelbuis annex luchtkamer. Een slangetje aan het frame sluit je aan op het ventiel van je voorband of je achterband en dat is alles. Low tech en daarom niet al te duur als extra accessoire.

De zadelpomp is een goed alternatief voor de handpompjes van plastic die nog steeds bij veel fietsen worden geleverd. Die hebben eigenlijk alleen nadelen: om een beetje druk op te bouwen moet je razendsnel het handvat heen en weer bewegen en door de kracht die je daarbij moet gebruiken, dreigt het ventiel bijna af te breken. Dan werkt de zadelpomp heel wat soepeler en sneller. Het enige nadeel: hoe robuust de rest van de fiets ook is, ook hier zit je nog met een kwetsbaar luchtslangetje dat gemakkelijk vernield kan worden.

High tech en daarom van een andere prijsklasse is de Japanse Air-Hub. Dit is voor de fietsers die echt nooit meer wil pompen.

In 2004 bracht Nakano Air dit ingenieuze systeem in Japan op de markt. Het principe is dat de roterende beweging van de wielen in de naaf wordt omgezet in een voortdurende beweging van een luchtpomp. Deze pomp is in de naaf verwerkt.

De samengeperste lucht die door de Air-Hub geproduceerd wordt, wordt via een slangetje in de binnenband gepompt. Overtollige lucht wordt via een overdrukventiel afgevoerd. Zo houdt de Air-Hub de banden constant op spanning. Op de laatste fietsbeurs presenteerde Dutch-id de Air-Hub in een showmodel. Bij gebrek aan een importeur is het nog echter even afwachten wanneer de Air-Hub daadwerkelijk in Nederland op de markt zal verschijnen.

Meer informatie op www.defietsfabriek.nl enwww.dutch-id.nl