Gehijg van Janet Jackson

cd pop

Janet Jackson Discipline ***

In de 21e eeuw is Janet Jackson vooralsnog de enige uit haar legendarische geslacht die als artiest nog flink aan de weg timmert. Oudere broer Michael komt alleen met muziek in het nieuws wanneer 25 jaar oud werk opnieuw wordt uitgebracht, de andere broers waren al langer uit beeld en de neefjes die in de jaren negentig r&b-trio 3T vormden, zijn de baard in de keel nooit meer te boven gekomen. Maar de 41-jarige Janet is met Discipline alweer toe aan haar vierde album met nieuw materiaal sinds de millenniumwisseling.

Het thema van dit album is natuurlijk helemaal geen discipline, want het is popmuziek en geen huiswerk. In het cd-boekje heeft de diva een zweepje in haar handen, in het titelnummer vraagt ze haar geliefde om haar te straffen omdat ze zichzelf bevredigd heeft in plaats van op hem te wachten. En zo gaat het op Heleen van Royen-achtige wijze („kijk eens mama, zonder schaamte!”) gewoon over seks.

Het jongste zusje Jackson is al jaren bezig haar imago van schattig meisje om te vormen tot dan van erotische vamp, met het tonen van een tepel tijdens de Amerikaanse Super Bowl als climax. Op leadsingle Feedback begint het gehijg dan ook meteen (‘sexysexysexy’) en legt ze uit dat ze ‘gehaat’ wordt door vrouwen omdat ze, tja, zo sexy is. De futuristische drumbandfunk van producent Rodney ‘Darkchild’ Jerkins, met synthesizerpiepjes, een dominante digitale baslijn en een flinke stemvervormer op de vocalen, is gelukkig meer op de dansvloer dan op de slaapkamer gericht.

Het zijn de up-tempotracks die het best te verteren zijn; opzwepende nummers die met voortdurend vervormde stemmen, technobassen en dromerige piepjes klinken als science fiction-r&b. Van de krioelende percussie en de staccato synthesizer in Rollercoaster van Rodney Jerkins tot het robuust pompende dancenummer Rock With U van Jacksons geliefde Jermaine Dupri, dat overigens niets te maken heeft met het gelijknamige nummer van broer Michael. Het is muziek die uitnodigt tot feesten en dat past goed bij de verleidelijke fluisterzang van Jackson die bespottelijk creativiteitsloze teksten zingt als: „My body is here, I’m soaking wet”.

Bij de helaas haast verplichtte ballades moet Jackson de liedjes zelf dragen. Dan gaan de knullige teksten wringen en irriteert haar hese zangstem. Op het nummer Can’t B Good verdrinkt ze al ‘oe-oe-oeh’ zingend in geforceerde zwoelheid. Zelfs bij het veel sterkere Curtains doet haar hijgerige bijdrage verlangen naar een vocalist die wél kracht en drama in haar stem kan leggen. De meest relevante Jackson van de 21e eeuw, heeft die relevantie volledig te danken aan het talent van haar muzikale producers.