Een roomwitte zak met geweven dingetjes

Internetshoppen! Het zou een nekslag worden voor de kleine middenstander. Winkelstraten moesten opgeheven, steden zouden transformeren in bedrijventerreinen met enkel grijzige loodsen voor opslag van webwinkels.

Het blijkt omgekeerd. Leuke mensen beginnen in alle stilte een internetshopje, vinden een niche en na een paar jaar moet er toch een, eh, ‘offline’ winkel komen. Gisteren werd zo’n op internet geboren boetiek geopend, ‘We Like Fashion’, een paar blokken van de P.C. Hooftstraat.

Op de stoep staat het verplichte hippe Vespa-vrachtautootje met de tekst ‘Dress Like A Celeb’. Een knalroze loper is uitgelegd, achter de luxe afzetpaaltjes wachten ongeveer twintig meisjes tot ze de winkel in mogen. Ze zien er identiek en zestienjarig uit: gekleed in jassen met nepbontkraagjes, spijkerbroeken en met lang golvend haar.

De vier eigenaressen zijn ook al geen echte fashionverslaafden, eerder praktische, slimme dertigers. Kinderen dartelen door de winkel, een deejay heeft John Legend opgezet.

Twee zusjes startten in 2003 Netalsindefilm.nl en verkochten kledingstukken van splinternieuwe merken die ze sterren zagen dragen. „Als je het jurkje wilde hebben dat Katja Schuurman op tv aan had, gingen wij het zoeken”, zegt Barbara, een van de oprichtsters. De naam is inmiddels veranderd in het wat internationalere Welikefashion.com en het ‘celeb’-idee is een beetje uit het oog verloren.

Belangrijker is de mode vóór zijn en speuren naar nieuwe merken. Zoals het Deense Friis & Company, dat tassen maakt die Paris Hilton ook zou kopen: een roomwitte zak met geweven dingetjes. ‘Coco’ heet het, ‘geïnspireerd’ op Chanel.

De wachtende meisjes mogen eindelijk naar binnen en storten zich op truitjes van merken als Soaked in Luxury of Designers Remix Collection. Van levensbelang, voor wie er als eerste bij wil zijn. „We komen uit Emmen”, zegt een blond meisje dat een felgroen shirt omklemt. „Daar heb je dit niet”. Ze ‘doet’ met haar vriendin een dagje Amsterdam en wil weer eens wat anders dan de H&M.

Drie frisse mannen in maatpak komen een enorm boeket bloemen brengen. Het zijn de buurtjes van de Rabobank, die wat detoneren tussen de rekjes fleurige jurken en Kate-Moss-achtige jeans. „Ehm, welkom in de buurt”, zegt de dapperste. Hij kijkt naar de rij meisjes bij de kassa. Snel neemt hij een slok champagne.

Aaf is maandag terug van vakantie.