Terugkeer van de avonturengame

Gadi Pollack is de producent van succesgames als ‘Prince of Persia’ en ‘Assassin’s Creed’.

Deze week verschijnt Pollacks gameversie van de populaire tv-serie Lost.

Wie wel eens een computerspel heeft gespeeld dat gebaseerd is op een film of tv-serie, weet dat deze vaak bitter tegenvallen. De 34-jarige gameproducent Gadi Pollack vond bijvoorbeeld de poging om tv-hit The Soprano’s naar een spel te vertalen een grote teleurstelling. „Dat spel hebben ze veel te gehaast gemaakt. Het is geflopt terwijl het zo groots had kunnen zijn…”, zegt Pollack.

De producent is de drijvende kracht achter de gameversie van de populaire tv-serie Lost die deze week verschijnt. Pollack snapt niet dat juist de op series en films gebaseerde computergames vaak zo weinig verheffend zijn. Volgens hem biedt het werken met een merk dat zich op een ander gebied bewezen heeft spelontwikkelaars juist creatieve vrijheid die in de game-industrie maar weinig voorkomt. „Bij Lost hebben we meer risico’s kunnen nemen met het ontwikkelen van nieuwe spelelementen, omdat het merk zelf staat als een huis”, legt hij uit.

Volgens de gameproducent is het met vernieuwing en de artistieke ontwikkeling slecht gesteld in de economisch bloeiende game-industrie. Gameproducenten kiezen volgens Pollack net als filmproducenten te vaak voor de makkelijkste weg richting recordopbrengsten. „Het kost tussen de twintig en dertig miljoen dollar om een computerspel te maken en je kunt games maar één keer verkopen, terwijl je bij speelfilms ook geld verdient met dvd’s en tv-rechten. Spelontwikkelaars kiezen daarom steeds voor vervolgen op blockbusters, zoals Halo 3 en Call of Duty 4 (schietspellen, red.), in essentie precies dezelfde spellen als hun voorgangers.”

Voor Pollack lag de uitdaging bij het ontwikkelen van het spel Lost juist in het feit dat hij al fans had, nog voordat het eerste spelelement was bedacht. De serie Lost gaat over overlevenden van een vliegtuigongeluk die op een tropisch eiland met allerlei mysterieuze ontwikkelingen worden geconfronteerd. Een antwoord op het overkoepelende mysterie van de serie geeft het spel niet, want de reeks is nog niet afgelopen.

De verhaallijn van de game loopt parallel met de eerste twee seizoenen. De speler is een overlevende van het vliegtuigongeluk die een eigen verhaal volgt parallel aan bekende hoofdfiguren uit de serie. Pollack: „Wanneer personage John Locke in de serie bijvoorbeeld een bunkerdeksel opblaast, dan zien we dat niet in de game maar horen we wel een explosie en komt iemand je op het strand vertellen dat John Locke de bunkerdeksel heeft opgeblazen.”

In Lost speelt het onderzoeken van het eiland en de mysteries een belangrijke rol en ook in het spel vormt dat de hoofdmoot. Pollack noemt het een ‘survival adventure’: de hoofdpersoon moet het eiland ontdekken en talloze geheimen oplossen. Hij noemt het een glorieuze terugkeer van het adventure-genre (waarin een hoofdpersoon een vaste verhaallijn volgt en vooral raadsels en puzzels moet oplossen) dat al enige tijd geen rol van betekenis meer speelt. Het is een parel van onthaasting in een gametijdperk waarin het nog een stukje verder opvoeren van de adrenalinekicks, stampende soundtracks en spetterende special effects de overheersende norm is.

Pollack: „Maar Lost is geen schietspel en ook geen actiespel dat zich concentreert rond de vaardigheden van de hoofdpersoon. Het spel wordt voortgestuwd door het verhaal. Je moet iets opblazen, maar ook raadsels oplossen of met staafjes dynamiet heel voorzichtig door de jungle lopen zodat ze niet ontploffen. Je mag in het Lost-universum je eigen problemen oplossen.”

Het belangrijkste doel van gameproducenten als Pollack is gamers overrompelen met het door hen geschapen universum. Pollack: „Het gaat erom dat je de speler helemaal onderdompelt in het spel. De omgeving, de sfeer, het gevoel: alles moet kloppen.”

Zelf kijkt Pollack erg uit naar de release van Grand Theft Auto IV, een misdaadsimulatiespel dat gezien mag worden als de moeder aller computerspellen. In april van dit jaar verschijnt voor het eerst in vier jaar een volledig nieuw deel. „De toekomst van het computerspel ligt in open werelden waarin de speler alleen handvaten krijgt waarmee het zijn eigen verhaal kan creëren, zoals dat bij de vorige delen van Grand Theft Auto al deels het geval was. Ik ben benieuwd wat ze er dit keer aan toevoegen.”