Roetfilter voor veel auto’s niet verkrijgbaar

De dieselautorijder staat onder druk. Als het aan Amsterdam ligt komt hij vanaf 2009 de stad niet in zonder roetfilter. Biedt het retrofit roetfilter uitkomst?

Dieselrijders opgelet. Het installeren van een roetfilter is niet langer een vrijblijvende maatregel van een automobilist met gewetensproblemen. Tenminste, als het aan de gemeente Amsterdam ligt. Het college van burgemeester en wethouders van de hoofdstad presenteerde vorige week een plan om de luchtkwaliteit in de binnenstad te verbeteren.

De meest besproken slachtoffers van die plannen zijn auto’s die voor 1993 zijn gebouwd. Die zullen uit de stad worden geweerd. Minder aandacht kreeg de dieselauto, maar dat betekent niet dat de impact voor die groep kleiner zal zijn. Als het aan het hoofdstedelijke stadsbestuur ligt zijn dieselauto’s zonder roetfilter vanaf medio 2009 niet meer welkom binnen de ring A10 van Amsterdam. Op leeftijd van de diesel wordt niet gelet.

De argeloze dieselrijder die vanaf de ring zijn bolide zonder roetfilter bijvoorbeeld richting dierentuin Artis, congrescentrum RAI of het Concertgebouw stuurt kan rekenen op een bekeuring. En denk niet dat de gemeente onmogelijk kan weten of u in een diesel rijdt met of zonder filter. Dat is een misvatting. De Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) kan via het kenteken achterhalen welke dieselauto is voorzien van een filter.

De vraag of Amsterdam dit soort eisen wel zo maar mag opleggen, is inmiddels in de Tweede Kamer aan de orde gesteld. De ANWB heeft een helder standpunt. „Dit zijn geen beleidsterreinen voor gemeenten. Hier moet je op Europees niveau afspraken over maken”, stelt een woordvoerder van de ANWB.

Voor wie zich niet wil verschuilen achter de autolobby zijn er andere opties. Een nieuwe dieselauto kopen met een geïntegreerd roetfiltersysteem is voor het milieu verreweg het beste. Maar tegelijkertijd ook het duurste. Een benzineauto kopen is een ander alternatief. Maar dat is voor mensen die veel rijden niet aantrekkelijk, gezien de hoge benzineprijs.

Er is een alternatief dat goed voor het milieu en de portemonnee is: het retrofit roetfilter. Daarmee voldoet de bestaande diesel auto weer aan de eisen die bijvoorbeeld Amsterdam wil stellen. En bovendien is het installeren van zo’n filter financieel aantrekkelijk doordat het ministerie van VROM een eenmalige subsidie verstrekt van 400 euro aan iedere automobilist die een filter laat installeren bij een door de RDW erkend garagebedrijf.

Probleem opgelost?

Integendeel. Want hoe graag het ministerie van VROM ook roetfilters promoot, de filters zijn nu voor veel courante Franse auto’s niet of nauwelijks te koop. Wie in een Peugeot 307 rijdt heeft pech gehad. Voor bezitters van een Renault Megane van voor 2002 of een Citroen C5 geldt hetzelfde.

Dat heeft volgens Dick Monté van uitlaten- en roetfilterproducent Bosal alles te maken met een politiek probleem in Duitsland (zie inzet). „En doordat Nederland de Duitse normen en certificeringsprocedure heeft overgenomen leidt dat ook bij ons tot problemen. Wij leveren op dit moment ook in Nederland niet meer.”

Er is nog een ander probleem. Voor lang niet alle auto’s zijn retrofilters beschikbaar. De Duitse markt slokt het grootste deel van de productiecapaciteit op, stelt Herman van Wereld van GAT-Eurocat Nederland. „Daarom zijn er bijvoorbeeld voor veel Franse auto’s nog geen roetfilters beschikbaar. Of dat gebeurt en zo ja wanneer, is een vraag die Van Wereld niet meer durft te beantwoorden. „Ik weet het niet.”