Potente oergevoelens van tenor Jonas Kaufmann

cd klassiek

Jonas Kaufmann: Romantic Arias

Linnen pak, strak T-shirtje: zoals veel jonge zangers wordt de Duitse tenor Jonas Kaufmann door zijn nieuwe platenmaatschappij Decca gemarket als posterboy. Maar Kaufmann (38) heeft dat absoluut niet nodig. Zijn debuut-cd met liederen van Strauss (2006) trok meteen al de aandacht door de mix van tekstgevoel en vocale subtiliteit. Kaufmann maakte intussen bij steeds belangrijker operahuizen furore in divers repertoire, en wijdt zijn tweede cd nu aan beroemde negentiende-eeuwse aria’s.

Meest opvallend is zijn krachtige timbre. Vergelijk het met die andere grote jonge tenor, Rolando Villazon, en Kaufmanns stem is veel donkerder, baritonaler. Dat pakt vooral goed uit in het zwaardere werk. De scène uit Von Webers Der Freischütz is duister, opwindend en theatraal, het Preislied uit Wagners Die Meistersinger van Nürnberg potent en imponerend.

De scène uit Berlioz’ La Damnation de Faust – een rol die Kaufmann in 2002 ook ijzersterk invulde in de Brusselse Muntopera – wint aan psychologisch reliëf door Kaufmanns powerinvulling van de bezongen natuurkrachten en oergevoelens. Maar smeltend zingen kan hij ook: bij voorbeeld in de aria uit Massenets Werther. In het Italiaanse repertoire houdt Kaufmann zich uitstekend staande, maar soms verlang je naar iets meer lyrische kleurenrijkdom.