‘Het gaat ons niet om het geld’

Sleep- en bergingsbedrijf Smit heeft het bod van concurrent Boskalis op zijn terminaldivisie afgewezen. „Wij kunnen deze divisie niet missen.”

Bestuursvoorzitter Ben Vree van het Rotterdamse sleep- en bergingsbedrijf Smit Internationale voelt niets voor verkoop van zijn terminaldivisie aan concurrent Lamnalco, een joint venture van het Nederlandse baggerbedrijf Boskalis en het Saudische conglomeraat Rezayat. Smit is niet te splitsen, vindt hij.

U hebt ‘nee’ gezegd tegen het bod van Lamnalco. Is dat een onderhandelingstactiek om de prijs op te drijven?

„Nee, dit is geen geldkwestie. De vier divisies van Smit Internationale werken zo nauw samen, dat ze moeilijk uit elkaar te halen zijn. De schepen die we gebruiken om tankers aan terminals te parkeren, gebruiken we ook bij andere activiteiten, zoals havensleepdiensten. Hetzelfde geldt voor werknemers, die nu eens bij terminals werken, dan weer elders in het bedrijf worden ingezet, zodat ze niet voortdurend ver van huis zijn. We kunnen de terminaltak dus gewoon niet missen.”

Bedrijven opsplitsen is tegenwoordig niks ongewoons. Verzet u zich niet tegen een trend?

„Smit Internationale is in dat opzicht wezenlijk anders dan bijvoorbeeld een industrieconglomeraat als Stork. Dat bedrijf bestaat uit onderling zeer verschillende onderdelen als kippenslachtmachines en vliegtuigonderdelen. Daar is weinig synergie te vinden. In zo’n bedrijf is het betrekkelijk eenvoudig om één onderdeel te verkopen. Bij Smit, waar alles onderling samenwerkt, kan dat niet. Bovendien zouden we onze klanten in de olie- en gaswereld, die gebruik maken van verschillende van onze divisies, teleurstellen. Wie verzekert hun dat we volgende week niet nóg een onderdeel verkopen? Daar komt bij dat we hun nu een totaalpakket aan diensten kunnen aanbieden, zoals terminaldiensten en transport. Als we één onderdeel verkopen, valt daar een deel van weg.”

Een andere reden dat u deze divisie niet kwijt wilt, is dat de terminalpoot stabiliteit brengt in het bedrijf. Kunt u dat uitleggen?

„De terminaldivisie is het meest stabiele deel van Smit Internationale. De andere divisies zijn conjunctuurgevoeliger of, zoals bij onze bergingsdivisie, nogal afhankelijk van incidenten als scheepsrampen. Bij de terminaldivisie daarentegen werken we alleen met langetermijncontracten, wat een stabiele omzet met zich meebrengt. Ook qua winst doet de divisie het goed: in 2003 hebben we ons tot doel gesteld om de winst in vijf jaar te verdubbelen en dat gaat lukken.”

Wat maakt de terminalpoot zo aantrekkelijk voor een overname?

„De terminaldivisie is actief op de snelgroeiende olie- en gasmarkt. Wij surfen mee op die groei, bovendien kennen we de markt goed.”

Hebt u al een gesprek gehad met Lamnalco?

„Nee. Wij zijn maandagochtend gebeld door Boskalis dat er een brief aankwam. Daarin werd gevraagd om een gesprek. Ik heb na ontvangst van de brief meteen gebeld dat ik in de auto zou stappen om te komen praten. Boskalis-bestuursvoorzitter Peter Berdowski vroeg echter waar dat gesprek toe zou leiden. Toen ik zei dat ik dat niet wist, hoefde ik niet te komen.”