Nieuwe tegenvaller bij Wolters Kluwer

Wolters Kluwer, uitgever van professionele informatie voor onder andere medici, juristen en belastingadviseurs, blijft kampen met een tegenvallende divisie gezondheidszorg. De divisie, die onder meer wetenschappelijke tijdschriften publiceert en medische databanken beheert, haalde in 2007 minder omzet en winst dan het jaar ervoor. Een van de oorzaken is dat farmaceutische bedrijven minder adverteerden in de tijdschriften van Wolters Kluwer. Ook de verwachte groei van de zorgdivisie in 2008 blijft achter bij de rest van het bedrijf. „Het ergste bij Health is achter de rug”, zei bestuursvoorzitter Nancy McKinstry vanochtend bij de presentatie van de jaarcijfers in Amsterdam.

Wolters Kluwer haalde in 2007 een omzet van 3,4 miljard euro, 1 procent meer dan in 2006. De lage dollar dempte de groei. De helft van de omzet komt van online activiteiten en elektronische producten.

De nettowinst was vorig jaar 918 miljoen euro. Dat is inclusief een boekwinst van 588 miljoen euro op de verkoop van de educatieve divisie. Wolters Kluwer deed de schoolboeken (onder meer Wolters-Noordhoff) vorig jaar over aan investeringsmaatschappij Bridgepoint. De winst uit de overige activiteiten groeide met 51 miljoen euro naar 330 miljoen in 2007.

Wolters Kluwer heeft de winst op de verkoop van de educatieve divisie gebruikt om eigen aandelen in te kopen. De uitgever verwierf voor 645 miljoen euro aandelen. Wolters Kluwer bezit nu 10 procent van de eigen aandelen en wil die intrekken. Een voorstel daartoe volgt tijdens de aandeelhoudersvergadering later dit voorjaar.

Het uitgeversconcern kondigde vandaag ook bezuinigingen aan. Die moeten in 2011 50 tot 75 miljoen euro opleveren. Wolters Kluwer wil onder meer het gebruik van zijn software stroomlijnen. Nu gebruikt het bedrijf nog drieduizend verschillende computerprogramma’s, dat moeten er fors minder worden. Ook wil het bedrijf meer banen verplaatsen naar Oost-Europa, Maleisië en India. Wolters Kluwer heeft nu tweeduizend werknemers in lagelonenlanden (10 procent van het totaal). Dat moeten er drieduizend worden.

Wolters Kluwer heeft volgens McKinstry geen interesse in de vakbladen van Reed Elsevier, die het Brits-Nederlandse uitgeversconcern vorige week in de etalage zette. Op een fusie met Reed Elsevier wilde McKinstry geen commentaar geven. Berichten over vergaande samenwerking staken onlangs weer de kop op. „Wij richten ons op organische groei en op overnames van specialistische bedrijven in de sectoren waarin we actief zijn.”