Een beetje van jezelf en een beetje van...

Hugo Chávez, de president van Venezuela, wil dat het land gevrijwaard blijft van het, in zijn ogen, wereldomvattende kapitalisme. Met reclames zoals deze van Maggi, op de weg van hoofdstad Caracas naar de havenstad La Guaira, blijkt de aanwezigheid van multinationals moeilijk te negeren. Iedereen die deze weg neemt (onder het Maggi-teken begint een tunnel) wordt geconfronteerd met de aanwezigheid van dit merk – en het is zeker niet het enige voorbeeld. Billboards van Pepsi en Nescafé bepalen de skyline van Caracas.

Maar dit is niet zomaar een reclame. Het is eerder een grote muurschildering, verspreid over meerdere gebouwen. Het feit dat er op deze manier reclame wordt gemaakt in een arme wijk van Caracas, roept de vraag op hoe deze advertentie tot stand is gekomen. Heeft de marketingafdeling van Nestlé (waar Maggi onder valt) de bewoners van deze huizen betaald voor het gebruik van hun woningen? Of zijn ze op een dag gewoon langsgekomen met de verfkwast in de hand?