Druk gemonteer

Zouden ze bij de televisie een maximumlengte voor shots hanteren? Of zou regisseur Lodewijk Crijns zelf hebben bedacht dat hij alle drama uit zijn telefilm Hitte/Harara moest opknippen in snelle beeldwisselingen? Zelfs de schoonheid van Marokko kon hem niet verleiden tot een rustiger tempo. Snij snij snij, het lijkt wel een slagerij. Intussen krijgen al die camera-instellingen maar geen vaart in het verhaal. De jonge ondernemers Nancy (100 procent Hollands, nagels) en Raja (half Marokkaans, henna) reizen naar Marokko om tegels en lampen te kopen voor hun beautysalon. Oei, ze worden daar aangereden door twee leuke jongens die ze al eventjes op het strand hadden gezien. Ze bieden aan de auto te laten repareren en daar wordt nerveuze Nancy nog nerveuzer van. Proberen de jongens soms drugs in hun bestelbusje te verstoppen? Het blijkt uiteindelijk om iets anders te gaan. Het Filmfonds wilde geen geld geven om van deze telefilm ook een bioscoopkopie te laten maken. Dat was helemaal terecht.

Hitte/Harara. Regie: Lodewijk Crijns. Met: Bracha van Doesburg, Nabila Marhaben, Fehd el Ouali. In: Ketelhuis, Amsterdam.