De zorgmarketeer

Hoe komt u met uw opleiding in de zorg terecht?

„Ik begon na mijn studie een eigen bedrijf in de IT. Daar hield ik me bezig met marketing en verkoop. Ik kwam in contact met een aantal psychologen. Ik heb toen in 2003 mijn bedrijf verkocht en ben met die specialisten een commerciële kliniek voor mensen met burn-out en chronische vermoeidheid begonnen. Deze week begin ik als weer aan een nieuwe baan, die wel in het verlengde ligt, namelijk interim-manager bij de zorginstelling BMC in Leusden.”

Waarom werkt u zo graag in die branche?

„De zorg is heel interessant voor marketeers, want de marketing is vaak nog onderontwikkeld, terwijl er wel geconcurreerd moet worden. Reguliere zorginstellingen zijn niet gewend om efficiënt te werken, want ze hoefden nooit winst te maken. Het is een klassieke aanbodmarkt, terwijl ik juist de instellingen ervan bewust wil maken dat ze moeten kijken naar de vraag en daarop proberen in te spelen.”

U bent gemeenteraadslid. Waarom?

„Ik ben sinds mijn studie bezig met geld verdienen. Ik probeer de zorg te verbeteren, maar ik wil nog iets meer bijdragen aan de maatschappij. Bovendien verbreedt het raadswerk mijn horizon. Zo kom ik bijvoorbeeld van alles te weten over de mobiliteit rondom Eindhoven. Dat is extra kennis voor mij. Mijn portefeuille is economische zaken, dus ik probeer onder andere een bijdrage te leveren voor ondernemers.”

Leendert van der Valk