De zorgmarketeer

Maarten Houben (37)

Studie: Commerciële economie, Fontys Hogeschool Eindhoven (1992-1995); MBA Marketing Management, Webster University Leiden (1995-1999)Werk: Commercieel directeur Medisch Centrum Winter. Gemeenteraadslid in Eindhoven (CDA).Aantal e-mails per dag: 100Woont: Vrijstaand huisBrutomaandsalaris: 7.500 euro en 1.500 euro vergoeding als raadslid.

Hoe komt u met uw opleiding in de zorg terecht?

„Ik begon na mijn studie een eigen bedrijf in de IT. Daar deed ik de marketing en verkoop. Ik kwam in contact met een aantal psychologen. Ik heb toen in 2003 mijn bedrijf verkocht en ben met die specialisten een commerciële kliniek voor mensen met burn-out en chronische vermoeidheid begonnen. Deze week begin ik als interim-manager bij de zorginstelling BMC in Leusden.”

Waarom werkt u zo graag in die branche?

„De zorg is heel interessant voor marketeers, want de marketing is vaak nog onderontwikkeld, terwijl er wel geconcurreerd moet worden. Reguliere zorginstellingen zijn niet gewend om efficiënt te werken. Het is een klassieke aanbodmarkt, terwijl ik juist de instellingen ervan bewust wil maken dat ze moeten kijken naar de vraag en daarop gaan inspelen.”

U bent gemeenteraadslid. Waarom?

„Ik ben sinds mijn studie bezig met geld verdienen. Ik probeer de zorg te verbeteren, maar ik wil nog iets meer bijdragen aan de maatschappij. Bovendien verbreedt het raadswerk mijn horizon. Zo kom ik bijvoorbeeld van alles te weten over de mobiliteit rondom Eindhoven. Mijn portefeuille is economische zaken, dus ik probeer onder andere een bijdrage te leveren voor ondernemers.”

Welke toekomstplannen heeft u?

„Over vijf jaar wil ik de beste interim-manager van Nederland zijn. Over tien jaar hoop ik nog meer in de politiek te zitten. Niet lokaal. Misschien landelijk, maar Europa is ook groot. Ik ben niet heel bewust aan het netwerken, maar om mijn werk in Eindhoven goed te doen, moet ik wel mijn contacten in Den Haag onderhouden.”

Leendert van der Valk