de beste dvd’s van de maand

The Savage Innocent

Regie: Nicholas Ray

Nicholas Ray deed in Arctisch Canada onderzoek voor zijn indrukwekkende film en blijkt goed uit de voeten te kunnen met de leegte en de stilte van het poolgebied. De film is door de ogen van een Inuit-echtpaar gefilmd, dat ondanks de extreem vijandige omgeving hun levenslust niet verliest. Als de man per ongeluk een blanke missionaris dood, komt de ‘beschaafde wereld’ hen een lesje leren. (MG)

Opera Jawa

Regie: Garin Nugroho

Opera Jawa is een verbluffende visuele opera naar het verhaal De ontvoering van Sita uit het religieuze hindoe-epos Ramayana. De onzekere pottenbakker Setio krijgt in de strijd om zijn geliefde Siti concurrentie van de door zijn hormonen opgejaagde slager Ludiro. In de choreografie van de regisseur Garin Nugroho wervelen doeken en dansers over het scherm, ondersteund door Indonesische gamelanmuziek. Iedereen die deze kleurenextravaganza in de bioscoop mistte, kan zijn cinefiele fix alsnog halen. (RR)

Bluebeard

Regie: Edward Dmytryk

Met Bluebeard, een Frans-Italiaans-Duitse coproductie uit 1972, liet regisseur Edward Dmytryk zien naast zwart-wit misdaadfilms ook bonte eurotrash te kunnen afleveren. Het verhaal over de man – gespeeld door Richard Burton – die al zijn vrouwen doodt, beweegt zich in deze versie tussen horror, komedie en softe erotiek, wat resulteert in een vaak onsamenhangende film. Elke moord is een absurde vondst, met extra campwaarde door de soundtrack van Ennio Morricone. (DS)

How to get rid of the Others Regie: Anders Rønnow Klarlund

Gefilmd in een hyperrealistische stijl en met alledaagse dialogen en de onmisbare vette knipoog laat regisseur Klarlund zien waarin nutsdenken en onvrede van de middenklasse kunnen ontaarden. Klarlund heeft een scherp oog voor details waardoor het extremisme van How to get rid of the Others ineens niet meer zo onwaarschijnlijk lijkt. (RR)

W.R.: Mysteries of the Organism

Regie: Dušan Makavejev

Pas als het proletariaat seksueel bevrijd is, zal de maatschappelijke gelijkheid volgen. Vanuit dat perspectief bekeek de Servische regisseur Dušan Makavejev in deze komedie uit 1971 de Amerikaanse samenleving, de liefde en de relatie tussen Joegoslavië en de Sovjet-Unie. De film begint als een documentaire over de psychoanalyticus Wilhelm Reich, maar schiet al snel alle kanten op. Met verrassende verbanden tussen fascisme en seksuele onthouding, romantiek en kunstschaatsen. (DS)

Met medewerking van: Mariska Graveland, Ronald Rovers en David Sneek