Angst voor recessie bij consumenten in Nederland groeit flink

Rotterdam. Het consumentenvertrouwen in Nederland is de afgelopen maand fors gedaald. De graadmeter voor het consumentenvertrouwen daalde naar het niveau van begin 2006. Dit heeft het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) gisteren bekendgemaakt. Volgens Michiel Vergeer, econoom van het CBS, is de vrees voor een recessie in Nederland in de eerste helft van februari sterk toegenomen. De koersdalingen op de effectenbeurzen en het VS-pakket van noodmaatregelen om de economie te stimuleren, hebben de verwachting van een verslechterend economische klimaat in Nederland versterkt. Maar het vertrouwen van industriële ondernemers en van zakelijke dienstverleners over het komende kwartaal is onverminderd positief, zo blijkt uit cijfers die het CBS gisteren ook heeft gepubliceerd. Industriële ondernemers en zakelijke dienstverleners zijn tevreden over de groei van de orderportefeuille, de bedrijfsomzet en het voorraadbeheer. Ook verwachten ze een groei van de werkgelegenheid.