Economie baart consument zorgen

Het consumentenvertrouwen in Nederland is de afgelopen maand fors gedaald. De graadmeter voor het consumentenvertrouwen daalde naar het niveau van begin 2006.

Dit heeft het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) vanmorgen bekendgemaakt.

Volgens Michiel Vergeer, econoom van het CBS, is de vrees voor een recessie in Nederland in de eerste helft van februari sterk toegenomen. De koersdalingen op de effectenbeurzen en het Amerikaanse pakket van noodmaatregelen om de economie te stimuleren, hebben de verwachting van een verslechterend economische klimaat in Nederland versterkt.

Geruststellende verklaringen van Nederlandse en Europese autoriteiten dat in Europa geen recessie dreigt, hebben kennelijk weinig effect gehad.

Het vertrouwen van industriële ondernemers en van zakelijke dienstverleners over het komende kwartaal is daarentegen onverminderd positief, zo blijkt uit cijfers die het CBS vanmorgen ook heeft gepubliceerd.

Industriële ondernemers en zakelijke dienstverleners zijn tevreden over de groei van de orderportefeuille, de bedrijfsomzet en het voorraadbeheer. Ook verwachten ze een aanhoudende groei van de werkgelegenheid. Dit is vooral in de computerbranche het geval. Het producentenvertrouwen in de industrie is in februari iets gezakt ten opzichte van januari, maar toen bevond het zich op een historisch hoogtepunt.

Gebrek aan personeel is de grootste belemmering voor uitbreiding van de bedrijvigheid.

Ondanks de daling van het consumentenvertrouwen is de koopbereidheid van consumenten slechts licht afgenomen, aldus het CBS. Consumenten zijn niet van mening veranderd over hun eigen financiële situatie. Wel zijn ze van mening dat het tijdstip voor grote aankopen, zoals auto’s of meubelen, nu even iets minder gunstig is.