Wekelijks bakkie bij Chez Nellie

TV Rijnmond volgt andere regionale omroepen en komt met een eigen dramaserie.

Bij ons is tenminste nog ruimte voor experiment, zegt het hoofd amusement.

Een regiosoap? Nee, zo mag je de nieuwe Rotterdamse tv-serie Koning van de Maas niet noemen, zegt Cees van der Wel. Hij staat een sigaretje te roken voor het filmdecor: café Chez Nellie op het Charloisser Hoofd, pal aan de Maas.

Cees van der Wel is hoofd amusement van TV Rijnmond en verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de dramaserie. Vanaf half maart wordt Koning van de Maas eens per week uitgezonden op zijn zender.

Hij kijkt over het water naar de natuurlijke omgeving van de tv-serie: uitzicht op Euromast en Erasmusbrug. „Rotterdamser kan het niet, toch?”, zegt Van der Wel genietend.

Binnen, in de bakstenen kantine, worden de laatste scènes opgenomen. De ruimte vol scheepsmodellen en sanseveria’s is vol gepropt met filmcamera’s, snoeren en productieassistenten. Zodra actrices Frederique Spigt en Loes Luca hun scène beginnen, vult de ruimte zich met Rotterdamse couleur locale.

Spigt bast in zangerig Rotterdams: „Hoe is het eigenlijk met die boom van jou? Ligt die al in plankies in de bouwmarkt?” Luca slurpt van haar borrel. „Nee die staat nog steeds voor m’n giechel”, reageert ze. „Volgens de gemeente is het een historisch monument, met milieu-uitstraling.”

De scène moet over. Regisseur Karim Traïda (De Poolse Bruid, Eilandgasten) lijkt niet gauw tevreden. „Ik merk wel verschil in werken met een echte filmregisseur”, zegt Van der Wel. De opnames duren een stuk langer. Maar het resultaat is mooi, vindt hij. Traïda zelf zegt juist dat hij het erg leerzaam vindt om een tv-serie te maken omdat het allemaal zo snel moet en een no-budgetproductie is. „Je moet erg creatief zijn, steeds een plan-B hebben.”

Voor de dramaserie Koning van de Maas was een scriptwedstrijd uitgeschreven, waarbij het scenario van Rogier Proper (schrijver van Goede Tijden, Slechte Tijden en Goudkust) won. De Amsterdamse Proper schreef het verhaal, Van der Wel „goot er een Rotterdams sausje overheen” en verbeterde plaatselijk onvergeeflijke fouten zoals de introductie van een Sparta-fan die op Katendrecht zou wonen. „Dat kan natuurlijk helemaal niet”, aldus Van der Wel. Het scenario werd verder aangevuld door de aarts-Rotterdamse actrices die het accent en de geïmproviseerde grappen leverden.

Om de Rotterdamse creativiteit te stimuleren werd aan Hogeschool InHolland een cursus scriptschrijven voor soaps in het leven geroepen, met Proper als docent. Dat leverde nog geen pareltjes op, maar als het aan Van der Wel ligt, schrijven de cursisten mee met de gedroomde „volgende 26 afleveringen”.

Het script draait om havenbaron Jaap Koning, rijk geworden van de handel in ankers en kettingen (zodat er gefilmd kon worden op het terrein van kettingspecialist Wortelboer) en om zijn gecompliceerde relatie met de bardame van Chez Nellie.

Regisseur Traïda was gelijk enthousiast toen hij het scenario las. „Ik zag het helemaal voor me”, zegt de van oorsprong Algerijnse regisseur. Ter voorbereiding nam hij een aantal weken zijn intrek in een appartement in Rotterdam en bestudeerde nauwgezet het Rotterdamse kroegleven.

Van der Wel is vastbesloten om meer cultuur, documentaires en drama te programmeren op de regionale zender. „Mensen doen vaak wat laatdunkend over de regionale omroep; geheel onnodig. Bij ons is tenminste nog ruimte voor experiment. Wij lijden niet onder de terreur van netmanagers en time-slots.”

Hij wijst op het succes van het project ‘RO tv’ waarbij mensen van het RO theater en regisseur Pieter Kramer (van Arjan Ederveens 30 minuten) nepdocumentaires maakten voor TV Rijnmond. „Er brak bijna onrust uit op Katendrecht na de suggestie dat de wijk in een Montmartre aan de Maas zou worden omgetoverd.”

Volgens Van der Wel is het voor regionale zenders eindelijk mogelijk zelf kwaliteitsdrama te maken „Het is vreselijk duur, maar dankzij subsidie van het Stimuleringsfonds en Filmfonds Rotterdam kunnen we nu verder kijken dan regionale nieuws- en actualiteitenprogramma’s. Misschien een taboedoorbrekend programma: Kraandrijver zoekt man.”