De Jager: belasting op uitstoot CO2 auto’s

Staatssecretaris De Jager (Belastingen, CDA) onderzoekt hoe de belastingheffing op auto’s milieuvriendelijker gemaakt kan worden. Hij wil de aanschafbelasting op auto’s vervangen door een CO2-heffing. Vorig jaar bij de behandeling van het Belastingplan 2009 in de Tweede Kamer had hij al aangekondigd dat hij de belasting op auto’s wil vergroenen.

Gisteren zei De Jager in het tv-programma Buitenhof dat per saldo de belasting op auto’s niet omhoog gaat en dat hij de grondslag van de bpm (de belasting op personenauto’s en motorrijwielen) wil veranderen. In mei komt hij met een brief waarin de omzetting van de huidige belastingen op auto’s naar de kilometerheffing wordt uitgewerkt. De aanschafbelasting op auto’s moet hierbij worden betrokken. De Jager zei hierover overleg te voeren met de brancheorganisaties BOVAG (autodealers en fabrikanten) en ANWB.

De bpm is volgens De Jager „een veel te ingewikkelde belasting” omdat die gebaseerd is op de cataloguswaarde, het energielabel van de auto en op het gebruikte type brandstof.

Binnen het kabinet bestaat over de omvorming van de bpm in een CO2-heffing geen overeenstemming. Minister Eurlings (Verkeer, CDA) zei onlangs dat hij de bpm gedeeltelijk wil handhaven. De aanpassing van de bpm houdt verband met de kilometerheffing die het kabinet wil invoeren vanaf 2011. Bij de invoering van de kilometerheffing zou de bpm moeten opgaan in de motorrijtuigenbelasting.

Kamerleden reageerden terughoudend op de uitlating van De Jager. Koopmans (CDA) zei dat de bpm volledig moet opgaan in de kilometerheffing. Ook De Krom (VVD) wil dat de bpm verdwijnt. Hij vindt dat niet alleen naar CO2-uitstoot, maar ook naar fijnstof gekeken moet worden.