Oude auto`s de stad uit is waanzinnig plan

Het besluit van de gemeente Amsterdam om, zonder andere criteria dan de leeftijd ervan, auto's van voor 1992 te weren uit de stad, lijkt me juridisch aanvechtbaar (NRC Handelsblad, 20 februari). Nog afgezien van de waanzin van deze symboolpolitiek - Amsterdam wil een `duurzame, welvarende en gezonde stad` zijn, maar of dit nou de juiste weg is -, automobilisten betalen wegenbelasting voor hun auto. Als ze in een auto rijden die ouder is dan een paar jaar moeten ze die ook nog laten keuren. In principe voldoet elke auto dus aan de Nederlandse wettelijke eisen, zelfs als deze eisen om doelmatigheidsredenen - zoals voor echte oldtimers - zijn aangepast. Daarmee hebben ze het recht om zich met hun auto op de openbare weg te begeven, zelfs als deze openbare weg zich in Amsterdam bevindt. En toch wordt straks iemand die bijvoorbeeld in een Volvo 940 uit 1990 rijdt die aan alle wettelijke eisen voldoet, voorzien is van katalysator en elektronisch motormanagement en bovendien beslist niet méér verbruikt dan een 3-liter BMW 7-serie uit 2005, voor de poorten van de stad tegengehouden.

Sommige zaken laten we welbewust over aan de centrale overheid, of aan Brussel of hoger. Het is de bedoeling dat lagere overheden daar dan met hun vingers van afblijven. Onze centrale overheid bepaalt welke auto`s er mogen rijden. Als de gemeente Amsterdam hiermee wegkomt, is het hek van de dam en kan elke gemeente voortaan alles en iedereen de toegang weigeren, zelfs al rijdt men in een gloednieuwe auto. Immers, wat hebben sommigen in een duurzame, welvarende en gezonde stad te zoeken?