Oplossingen voor ellende door dode hoek vrachtauto`s

In het artikel `Meer dodehoekspiegels, maar ook meer doden` (NRC Handelsblad, 16 februari), worden twee essentiële vragen niet gesteld: waardoor zijn de problemen met de dode hoek bij rechts afslaande vrachtwagens nu echt ontstaan en wat is de beste oplossing om aan die ellende voorgoed een einde te maken?

Het antwoord op de eerste vraag is dat in de jaren zestig en zeventig van de vorige eeuw door de voortschrijdende technologie werd gedacht dat de vrachtwagenchauffeur het voortaan wel zonder de extra paar ogen van de bijrijder zou kunnen. Nee dus, want ondanks de extra dodehoekspiegel of camera`s op zware vrachtwagens in 2003, een nieuwe frontspiegel (de vijfde!) op nieuwe vrachtwagens in 2007, spiegelafstelplaatsen langs het wegennet, voorlichtingscampagnes en verkeerslessen op scholen `Blijf altijd uit de buurt van een vrachtwagen` werd de dodehoekproblematiek alleen maar fors groter.

Kamerleden stellen schriftelijke vragen en minister Eurlings (Verkeer) zoekt naar nieuwe oplossingen, maar Nederland is allerminst in rep en roer. Bestelauto`s, bussen, landbouwvoertuigen en buitenlandse vrachtauto`s (pas vanaf 2011) mogen zonder dodehoekspiegel rijden, evenals vrachtwagens met verkeerd afgestelde spiegels. Daarom is de beste en enige oplossing dat er in dorpen en steden geen vrachtwagens meer mogen rijden zonder bijrijder. In brandweerwagens, ambulances, verhuiswagens en huisvuilwagens is een bijrijder de gewoonste zaak van de wereld. Zoals ook bij geld- en waardetransporten; alsof het bewaken van geld en sieraden belangrijker is dan dat van mensenlevens.

Bert J. Woudenberg

Verkeersspecialist en oud-woordvoerder Veilig Verkeer Nederland

Misschien kan ik (zowel fietser als automobilist) een bijdrage leveren bij het zoeken naar een oplossing voor het dodehoekprobleem. Ik krijg de indruk dat enkele aspecten niet belicht worden. Als een (vrachtwagen)-chauffeur een kruispunt nadert waar hij rechtsaf zal gaan slaan kijkt hij zonder meer goed naar rechts en naar links en vast en zeker ook in de dodehoekspiegel. Op het moment dat hij rechts afslaat kijkt hij echter noodgedwongen naar links want daar komen eventueel auto`s vandaan. We kunnen nu eenmaal niet naar twee kanten tegelijk kijken. Tijdens het rechtsafslaan wordt er gegarandeerd niet (lang genoeg) in de dodehoekspiegel gekeken.

Een fietser beweegt zich over het algemeen en kan dus zeer wel tijdens deze manoeuvre, terwijl de chauffeur naar links kijkt, in de dode hoek terechtkomen. De hiervoor bedoelde spiegel heeft derhalve onvoldoende effect. Het risico dat dit met zich meebrengt is eigenlijk alleen te voorkomen door fietspaden aan te passen of bij hoekpunten een doorsteek voor fietsers te maken. Voorlichting voor fietsers en chauffeurs en licht-, respectievelijk geluidssignalen en speciale spiegels staan reeds ruimschoots in de aandacht.