Deze blaadjes vallen in de lente

Het waren jarenlang vooral sentimentele redenen voor Reed Elsevier om vast te houden aan het bekende weekblad dat het uitgeversconcern een gezicht gaf.

De Nederlandse tak van het concern werd eind 19-de eeuw opgericht en toen vernoemd naar de vermaarde uitgeversfamilie Elzevir die eind 16-de eeuw werken van Eramus op de markt bracht. Nu wordt de afdeling vaktijdschriften overboord gezet. Anno 2008 telt historisch besef niet meer, enkel rendementseisen.

Donderdag, bij stralende jaarcijfers, kondigde Reed Elsevier aan kopers te zoeken voor de divisie Reed Business Information – de naam Elsevier was daar al uit gesloopt. De zakelijke vaktijdschriften, waaronder Fem Business en Agrarisch Dagblad brengen wel veel geld in het laatje – vorig jaar 380 miljoen euro – maar niet genoeg. De afhankelijkheid van advertentie-inkomsten (circa 60 procent) is te groot.

Daarmee neemt het bedrijf na 63 jaar ook afscheid van zijn vlaggenschip. Elseviers Weekblad werd pas na de Tweede Wereldoorlog opgericht en zette de grote groei van het concern in. Het blad heeft vandaag de dag 145.000 abonnees.

Het jaargetijde ten spijt, was het sowieso de week van de doorgeschoven bladen. Op woensdag kondigde Joop van den Ende met zijn participatiemaatschappij aan om de portefeuille bedrijfsbladen over te nemen van Readershouse-Hearst. Tot deze zogeheten sponsored magazines behoort het succesvolle Rails, dat in opdracht van de NS wordt gemaakt. Het nieuwe avontuur van Van den Ende levert een uitgerangeerde uitgever overigens een nieuw baantje op. De vorig jaar bij krantenconcern PCM weggestuurde directeur Philip Alberdingk Thijm wordt er commissaris.

Het blad Adformatie bracht het onbevestigde bericht dat ook het grootste tijdschrift van Nederland, Veronica Magazine ,in de etalage staat. Moederbedrijf SBS zou er van af willen. Een opmerkelijk bericht want ondanks de kleine dip in het abonneebestand – met 7 procent tot 1,03 miljoen lezers! – is het magazine nog altijd zeer winstgevend. De hoofdredacteur met de veelzeggende naam Peter Contant kon het bericht niet bevestigen.

Verkopers van bladen doen dat op een hoogtepunt van de economie. Heel slim, dan zijn de advertentie-inkomsten het hoogste. Want uitgeven is een cyclische business. Nu de tegenwind dreigt aan te wakkeren valt te verwachten dat bedrijven al dit jaar hun advertentiebudgetten zullen terugdraaien.

Maar dat moet je niet benadrukken. Reed Elsevier gaf als aanbeveling om zijn zakendivisie te kopen, dat het er zelf vanaf wil omdat deze „inherent conjunctuurgevoelig is en in markten werkt die langzaam groeien”. Nog iemand interesse?

Philip de Witt Wijnen