Bozige Peter wordt een hedendaagse held

Suzie Templeton maakte een animatiefilm van Peter en de Wolf. De film maakt kans op een Oscar. „Peter kon niet te blij en vrolijk zijn, want dan zou het te zoetsappig worden.”

Peter een vrolijke, dappere jongen? Welnee. Hij mag dan nog zulke jubelende violen hebben als herkenningsmelodie in het muzikale sprookje van Sergej Prokofjev, de Britse filmmaker Suzie Templeton (1969) maakte van hem een veelgeplaagde, beetje boze, onhandige jongen, die heel wat moet overwinnen wil hij aan het slot de held zijn. Haar korte animatiefilm Prokofiev’s Peter & The Wolf is hartverwarmend, grappig en betoverend, met een bite: Pixar meets manga meets Aardman. De film maakt kans op een Oscar.

Schreef Prokofjev in 1936 de muziek en het verhaal van Peter and the Wolf in drie dagen, Templeton en zo’n tweehonderd medewerkers deden er vijf jaar over het te verfilmen, vertelt ze telefonisch vanuit een hotel in Los Angeles. Dat was omdat ze koos voor ‘stop-motion animation’: de techniek waarbij houdingen van figuurtjes (kleipoppetjes, in dit geval) beeldje voor beeldje worden gefotografeerd, en daarna achter elkaar gemonteerd.

In de ‘making of’ is te zien hoe een hele dag werken aan diverse poses van Peter uiteindelijk 1,5 seconde in de film oplevert. Zeker, die aanpak heeft geresulteerd in een oogstrelende, merkwaardige wereld, waarin realisme en poppenspel elkaar raken. Het Russische winterlandschap is hyperrealistisch en schitterend. Huid en haar van haar poppen zijn tastbaar en soms levensecht: de blauwe aderen lopen grootvader over de oude handen, en de gebreide wantjes van Peter zijn bijna voelbaar. De houterige bewegingen van haar poppen creëren tegelijk een komische afstand. Waarom koos ze voor zo’n arbeidsintensief traject? Templeton „Omdat het mijn favoriete techniek is. Het is heerlijk om te werken met poppen, met modellen, met tastbare dingen, in plaats van alleen met de computer.”

Mark Stephenson, dirigent van het Philharmonia Orchestra zocht samen met producer Alan Dewhurst iemand die een goede animatiefilm kon maken bij Prokofjevs muziek. Templeton: „Peter en de Wolf is al vaker verfilmd, maar altijd licht en vrolijk. Dat wilde Mark niet.” Dewhurst kende Templeton van de verontrustende korte animatiefilm Dog, waarmee ze in 2001 afstudeerde aan de Royal College of Art in Londen. „Ik denk dat Alan vond dat mijn tactiele stijl goed bij de levendige muziek paste.” Toen Stephenson Dog zag, sprong hij op: ‘Zij is het! Haar moeten we hebben!’

Templeton luisterde gedurende vijf jaar elke dag naar de muziek. Aan het verhaal voegde ze talloze details en plotlijnen toe. „Het origineel is te kort en te eenvoudig voor een film van een half uur.” Voordat de violen in haar film juichend losbarsten is er eerst een minutenlange, muziekloze introductie. „Ik wilde eerst de situatie schilderen. Kijkers moeten begrijpen hoe Peter leeft, en wat die geheimzinnige wereld achter het hek voor hem betekent. Het bos staat voor vrijheid; daar kan hij zichzelf zijn en gelukkig.

„Op die manier introduceer ik ook meteen de jongen. Prokofjev schreef alleen over Peter dat ‘jongens als hij niet bang voor wolven zijn’. Hij is daar meteen een held. Maar ik wilde dat hij een held zou worden. Hij moest ook niet vanaf het begin al blij en vrolijk zijn. Natuurlijk, zijn muziek is dat wel, maar samen zou dat veel te zoetsappig zijn geworden.”

Ook andere figuren hebben een verrassende, geslaagde twist gekregen. De majestueuze wolf is een vrouwtje, blijkt uit de ‘making of’, met een intrigerend, tweeslachtig karakter. De jagers, helden nog in 1936, zijn nu brute bullebakken, en de anders zo elegante kat een dikke prop pluis met een slecht humeur. Ook paste Templeton het slot aan. „Het moest een eigentijdse vertelling worden, en Peter een hedendaagse held. Als hij de wolf naar het circus zou brengen, zou hij dat in onze ogen niet zijn. Ik wilde iets van onze veranderende omgang met de natuur erin leggen.”

Het vrolijke vogeltje, de fluit, werd bij Templeton een opgewonden, smoezelige kraai. „Kraaien zijn grappig! En heel theatraal, die maken overal een showtje van.”

Peter & The Wolf is te bekijken op breakthrufilms.co.uk