Tomtom in de auto is nu 100 euro goedkoper

Tomtoms zijn het afgelopen jaar gemiddeld 100 euro goedkoper geworden. Automobilisten betaalden in 2007 gemiddeld 170 euro voor een draagbaar navigatieapparaat van de Amsterdamse fabrikant. Dat was in 2006 nog 270 euro.

Dat maakte Tomtom gisteren bekend bij de publicatie van de jaarcijfers. Mede daardoor heeft het bedrijf zijn marktaandeel het afgelopen jaar kunnen vergroten tot 48 procent in Europa en 25 in de Verenigde Staten.

Volgens topman Harold Goddijn zijn vooral de duurdere modellen in prijs gedaald. Ondanks de prijsdaling wist de fabrikant zijn brutowinstmarge te verhogen tot 44 procent, van 42 procent in 2006.

Hoewel het aantal verkochte apparaten in 2007 verdubbelde tot 10,2 miljoen (inclusief smartphones), steeg de omzet door de prijsdalingen met ‘slechts’ 27 procent, tot 1,74 miljard euro. De nettowinst bedroeg 317 miljoen euro, 43 procent hoger dan een jaar eerder. De resultaten waren beter dan analisten hadden verwacht.

Toch kelderde de koers van Tomtom na de bekendmaking van de cijfers. Gisteren maakte Tomtoms grootste concurrent Garmin recordcijfers en goede vooruitzichten bekend. Vergeleken met de vooruitzichten van Garmin vielen de prognoses van Tomtom de beleggers tegen. Het bedrijf verwacht over 2008 een omzet tussen de 2 en de 2,2 miljard euro en een verkoop van 14 tot 15 miljoen apparaten.

Het afgelopen jaar verdubbelden de uitgaven aan onderzoek en ontwikkeling, vooral doordat het bedrijf versneld inzet op dienstverlening. Tomtom biedt nu al abonnementen aan op file-informatie, zodat automobilisten op hun Tomtom kunnen zien hoe lang ze over een route doen. Met die dienst wil Tomtom ook andere markten aanboren, zoals navigatie via mobiele telefoons, via in de auto ingebouwde apparatuur en internet, zegt Goddijn.

Het is een kwestie van tijd voor consumenten geen Tomtom meer hoeven te hebben om toch van dit soort diensten gebruik te maken.