Slijpsteen

Het valt niet mee om week na week een stuk te schrijven met overtuigtrucs zonder jezelf ogenschijnlijk te gaan tegenspreken. Dat ondervonden we deze week op de website van de interactieve serie Ik krijg altijd gelijk die iedere maandag op deze pagina verschijnt.

De kern van ons betoog was dat de boodschapper van slecht nieuws vaak met zijn onheilstijding wordt geassocieerd, waardoor hij een ongunstig imago krijgt en aan overtuigingskracht inboet. De tip: zorg dat je voldoende ‘ruimte’ laat tussen jezelf en de beladen boodschap. We gaven het voorbeeld van een directeur die zijn afspraken laat afzeggen door zijn secretaresse.

Een oplettende lezer onderschreef ons betoog, maar voorzag het ook van een belangrijke aanvulling: „Bij voorkeur slecht nieuws direct neutraliseren met goed nieuws b.v. de wereld gaat naar de knoppen, maar er is redding mogelijk: bij/door ons.”

En is dat nu niet wat er voortdurend gebeurt, met name in de politiek? Sterker nog: in onze allereerste aflevering gingen we in op de overtuigingskracht van angst, en toen beweerden we al min of meer hetzelfde: angst zaaien is uitermate effectief, mits je aannemelijk kunt maken dat jijzelf een oplossing kunt bieden voor het geschetste schrikbeeld.

Dat is waarom de ‘weerman’ die we in het stuk van afgelopen maandag opvoerden, zo’n zwaar leven heeft: hij is vaak de boodschapper van slecht nieuws, maar kan niets doen om zijn boodschap te verzachten. Hetzelfde geldt uiteraard voor de nieuwslezer, maar die brengt, in tegenstelling tot de weerman, doorgaans geen nieuws dat zijn publiek direct raakt. De negatieve associatie met de weerman is daardoor veel sterker.

Dit alles brengt mij tot de volgende nuancering: voorkom dat je met een negatieve boodschap wordt geassocieerd, voor zover deze je publiek direct raakt en je er geen oplossing voor kunt bieden.

Zo zie je maar: de website van nrc.next is een ware slijpsteen voor de geest.

Reageren kan op nrcnext.nl/ikkrijgaltijdgelijk

Maandag deel 17 van deze serie