Reed Elsevier zet Elsevier te koop

Uitgever Reed Elsevier zet zijn divisie die tijdschriften uitgeeft te koop.

Het gaat vooral om vakbladen, maar ook het weekblad Elsevier hoort erbij.

Reed Elsevier wil zijn divisie vaktijdschriften verkopen. Het Brits-Nederlandse uitgeversconcern zet daarmee het Nederlandse opinieweekblad Elsevier in de etalage. De verkoop moet Reed Elsevier minder afhankelijk maken van de advertentiemarkt.

Dat heeft het uitgeversconcern gisteren bekendgemaakt bij de presentatie van de jaarcijfers. De tijdschriftendivisie Reed Business Information, tevens uitgever van FEM Business en Misset Horeca in Nederland en Variety in de VS, is een van de drie onderdelen van het uitgeversconcern. Reed Elsevier geeft verder juridische, wetenschappelijke en medische publicaties uit. Het concern wil zich daar nu op concentreren. Het bedrijf verkocht vorig jaar al zijn divisie voor schoolboeken Harcourt. Reed Elsevier blijft wel vakbeurzen organiseren.

Het uitgeversconcern kondigde ook forse bezuinigingen aan die het bedrijf de komende drie jaar 335 miljoen euro moet opleveren. Britse kranten meldden eerder dat de operatie circa duizend arbeidsplaatsen zou kosten, maar dat wilde Reed Elsevier-topman Crispin Davis gisteren niet bevestigen. Het concern zou vooral banen willen schrappen bij ondersteunende afdelingen. Het bedrijf maakte tevens de overname bekend van het Amerikaanse ChoicePoint voor 2,8 miljard euro. ChoicePoint is een dataleverancier die gegevens van particulieren verzamelt die nuttig zijn voor verzekeraars.

Reed Elsevier boekte in 2007 een nettowinst van 1,7 miljard euro. Dat is bijna een verdubbeling ten opzichte van 2006. De omzet van de overgebleven divisies steeg licht van 6,63 miljard euro in 2006 naar 6,69 miljard in 2007.

Bestuursvoorzitter Crispin Davis gaf gisteren een telefonische toelichting op de aangekondigde verkoop van de tijdschriftendivisie van zijn bedrijf.

Reed Elsevier neemt afscheid van het opinieweekblad Elsevier. Waarom stoot u het vlaggeschip van het bedrijf af?

„Het was niet gemakkelijk die beslissing te nemen. Maar er zit een duidelijke strategie achter. Wij willen minder cyclisch zijn, minder afhankelijk van advertenties. Bovendien is de naam niet verloren. Onze wetenschappelijke en medische divisie heet Elsevier. De naam staat groot op ons kantoor in Amsterdam.”

U verkocht eerder de schoolboeken van Harcourt en nu de tijdschriften van Reed Business. Tegelijkertijd koopt u ChoicePoint, uitgever van data voor verzekeringsmaatschappijen. Waarom?

„Nogmaals, het is een strategisch besluit. We versterken hiermee ons portfolio. Dat krijgt zo meer focus, het portfolio is samenhangender. We richten ons meer op internet en minder op papier. Dat biedt ons de mogelijkheid sneller te groeien, om de technologie die we gebruiken te verbeteren en ondersteunende afdelingen te stroomlijnen.”

Analisten schatten dat Reed Business Information tussen 1,0 en 1,5 miljard euro zou moeten kosten. Wat voor bedrag heeft u in gedachten?

„Wij doen geen mededelingen over de prijs en de timing van de mogelijke verkoop. Het kan nog alle kanten op gaan. Het belangrijkste is het maximaliseren van de winst voor de aandeelhouders. Ik denk wel dat we geduld moeten hebben met de verkoop van Reed Business. Door de kredietcrisis is dit niet het optimale moment voor een verkoop.”

U kondigde vandaag ook forse bezuinigingen aan. Die moeten in ruim drie jaar 335 miljoen euro opleveren. Kost dat inderdaad duizend banen, zoals The Sunday Telegraph onlangs schreef?

„Ik kan alleen zeggen dat we verwachten dat de herstructurering een gunstig effect zal hebben op de resultaten. Ik geef geen commentaar op berichten over een mogelijk banenverlies. We willen eerst onze medewerkers informeren. Het artikel in The Sunday Telegraph was pure speculatie.”

U heeft 2,8 miljard euro over voor het Amerikaanse bedrijf ChoicePoint. Waarom?

„Wij willen onze positie versterken in de markt voor wat wij noemen risk management. ChoicePoint is een zeer goed renderende onderneming die must-have-informatie en analyses publiceert voor de verzekeringsbranche. Het is een juweel van een bedrijf. Ik verwacht veel synergie met LexisNexis [de juridische divisie, red].”

U zei eerder dat Reed Elsevier niet immuun is voor de crisis op de financiële markten. Wat verwacht u voor het huidige boekjaar?

„Wij hebben goede posities in aantrekkelijke markten. Dat blijkt nu al met een sterke omzet en een sterke winst voor 2007. De veranderingen die we doorvoeren zullen dat alleen nog maar verbeteren. We verwachten snel het effect te zien van de kostenreducties.”

En dan bent u klaar voor de overname van concurrent Wolters Kluwer?

„Zolang ik hier zit wordt daar al over gepraat. Maar dat is nu niet aan de orde.”