Nieuwe zwarte muziek gaat richting crunk

cd pop Crunk Hits vol. 3 ****-

cd pop

Crunk Hits vol. 3 ****

Muziekproducent Jermaine Dupri bezoekt wekelijks een stripclub in zijn woonplaats Atlanta. Volgens Dupri bepalen dansvloerkrakers in deze tenten vaak de richting die moderne zwarte muziek opgaat. Zo zijn het de kraamkamers van het genre crunk (samenvoeging van ‘crazy’ en ‘drunk’); een losbandig stuiterende hybride van hiphop, r&b, dancehall en house.

Wie wat minder makkelijk een stripclub in Atlanta binnenstapt, heeft aan verzamelreeks Crunk Hits een goed alternatief. Hier horen we hits die popmuziek een nieuwe richting opsturen. Inhoudelijk eenvormige liedjes over geld verdienen, damesbillen en feestvieren die met massief dreunende kickdrums, speakervernietigende basbombardementen, snijdende synthesizers en sprintende hi-hats vooral willen opzwepen.

Hoogtepunten vormen de briljante beatveranderingen in de albumversie van This Is Why I’m Hot van MIMS; de onderkoelde schots-en-scheve drugsraps van Lil’ Wayne; de nonchalante arrogantie van Too $hort en het gierende r&b-nummer Run It! van Chris Brown, dat klinkt als futuristische marsmuziek. Dit is waar Kanye West, Jay-Z en 50 Cent inspiratie vinden.