Miricioiu behoudt subtiele expressie

Opera Noord Nederlands Orkest o.l.v. Michel Tabachnik m.m.v. Nelly Miricioiu, sopraan. Gehoord: 20/2 Oosterpoort Groningen. Herh.: 23/2 Concertgebouw Amsterdam. Res. 020 6718345

Al bijna vijfentwintig jaar wordt de sopraan Nelly Miricioiu in Nederland overladen met eeuwige roem, eerst als ‘koningin’ van de ZaterdagMatinee in het Amsterdamse Concertgebouw, later zelfs als ‘keizerin’. Ook ver buiten Amsterdam, zoals in Eindhoven, Maastricht en Groningen, verwierf ze een trouwe aanhang. Zo zong Miricioiu bij het Noord Nederlands Orkest ‘Een avond in de opera’, morgen herhaald in het Amsterdamse Concertgebouw.

Miricioiu zong slechts vijf nummers, gevolgd door de toegift Ebben, ne andro lontano uit La Wally van Catalani. Maar wat ze zong was wel het grote werk: van Pace, pace uit La forza del destino tot de Franse versie van Tu che la vanita uit Don Carlos, beide van Verdi. Tussendoor klonken een aria uit Robert le diable van Meyerbeer, Sola, perduta, abandonato uit Manon Lescaut van Puccini en de Juwelen-aria uit Gounods Faust.

Het onder leiding van chef Michel Tabachnik vaak stevig spelende Noord Nederlands Orkest, zorgde voor een variëteit aan intermezzi: van het Vorspiel uit Wagners Lohengrin tot de Prélude à l’après-midi d’un faune van Debussy, sensueel en speels. Miricioiu zat het op het podium geduldig uit.

Nelly Miricioiu heeft decennia lang haar stem goed beheerd door zich te specialiseren in het vroeg negentiende-eeuwse belcanto. Nu schuift haar repertoire op naar Verdi en Puccini, maar haar verheffende belcanto-stijl is behouden: meer gericht op fijnzinnige expressie dan op loeikracht. Maar over het vereiste pathos beschikt ze zeker, net als over veel speel- en zingplezier in de Juwelen-aria.