Marokko heeft nergens last van

De beurs van Casablanca is een van de weinige die niets merkt van de crisis op de financiële markten. Een nieuw handelssysteem moet de groei stimuleren.

Eén beurs hield zich de afgelopen maanden goed staande in de storm op de internationale financiële markten. De beurs in Casablanca is volgens kredietbeoordelingsbureau Standard & Poor’s een van de weinige beurzen die 2008 met winst wist te beginnen. In de roerige januarimaand wist de leidende Marokkaanse beursindex zelfs met 8 procent te stijgen.

Casablanca zit in de lift. Een nieuw te introduceren handelssysteem moet dit jaar de weg vrijmaken voor nieuwe financiële instrumenten om de handel verder te stimuleren, vertelt beursbestuurslid Omar Drissi Kaitouni. Het nieuwe systeem maakt het mogelijk om orders uit te voeren zodra een bepaald koersniveau wordt bereikt. Dat maakt de weg vrij voor de introductie van voor Marokko nieuwe beursproducten die aan de groeiende schare klanten aangeboden kunnen worden, zoals opties en futures (speculatief beleggen in beursindexen).

Met de hervormingen onderscheidt Casablanca zich nauwelijks meer van de elektronische beurssystemen elders in de wereld. Een ontwikkeling die in 1997 werd ingezet met de introductie van schermenhandel, die de oude handelsvloer verving. Het voormalige monumentale beursgebouw is inmiddels verruild voor een kantoorkolos van glas en beton aan een van de drukke uitvalswegen van Casablanca. In de lobby staan lcd-schermen waarop de laatste koersontwikkelingen te zien zijn.

Een nieuw systeem is hard nodig, want de capaciteit van de Marokkaanse beurs is te klein voor de groeiende handel, aldus Kaitouni. In de laatste vijf jaar verzesvoudigde het volume van de handel. Alleen al in 2007 steeg de gekapitaliseerde beurswaarde met 41 procent tot 586 miljard dirham (53 miljard euro). Niet in de laatste plaats was dat het gevolg van beursintroducties. Ook de koersontwikkeling droeg eraan bij. Het gelopen jaar steeg de Masi, Marokko’s leidende koersindex, 34 procent, terwijl in 2006 zelfs een indexstijging van 71 procent werd genoteerd.

De beursactiviteit is een weerspiegeling van de Marokkaanse economie, die de afgelopen jaren vooral werd gestimuleerd door investeringen in hotels en de levendige bouwmarkt die daardoor ontstond. De onroerendgoedmarkt, in combinatie met een ruimere kredietmarkt en een lage rente, heeft de ontwikkelingen op de beurs eveneens gestimuleerd.

Hoewel de koersen een opgaande lijn laten zien, heeft ook Marokko te maken met een zekere consolidatie van de markt, onderstreept Kaitouni. Niettemin staan er voor dit jaar ten minste tien beursintroducties op de rol.

De totale marktomzet van aandelen en obligaties in het afgelopen jaar lijkt met 326 miljard dirham (28,7 miljard euro) bescheiden, maar de ambities zijn groot. Marokko moet zich volgens Kaitouni ontwikkelen tot een regionale leider in de financiële markten.

Grootste belemmering is vanouds de geringe liquiditeit: de grote aandeelhouders van de beursgenoteerde bedrijven brengen maar een deel van hun belang naar de markt. Om de handel te bevorderen zijn de beursregels aangepast, zodat bedrijven hun eigen aandelen mogen opkopen, afhankelijk van de omvang van het bedrijf tot maximaal 10 procent van het totaal.

Dit jaar worden de regels verder hervormd, zodat de specialisten in bepaalde fondsen onder de beursleden de handel liquide kunnen houden. „We willen ook de handel in kleine fondsen stimuleren”, aldus Kaitouni.

Casablanca lonkt daarbij vooral naar buitenlandse investeerders. Op dit moment wordt 5 tot 10 procent van de aandelen verhandeld door buitenlanders, in het bijzonder Europeanen en Arabieren uit de Golfstaten. Franse investeerders als Vivendi (meerderheidsaandeelhouder in het media- en telefoniebedrijf Maroc Telecom) en de bank BNP Paribas (hoofdaandeelhouder van de Marokkaanse bank BMCI) vormen de harde kern van de aandeelhouders op de beurs van Casablanca.

Voor de liquiditeit wordt gezocht naar meer internationale partijen. Bij beursintroducties is het de bedoeling om een deel van de nieuwe aandelen tevoren voor de buitenlandse markt te reserveren. Roadshows speciaal gericht op Europeanen moeten de institutionele klanten op het continent verleiden.

De introductie van nieuwe fondsen moet ook de komende jaren doorgaan. Het streven is dat het aantal van 73 fondsen dat nu wordt verhandeld in Casablanca, in 2010 moet zijn uitgegroeid tot 100, zegt Kaitouni. Daarnaast is er groot vertrouwen in de stijgende lijn van de bedrijfsresultaten. „We denken dat de groei de komende jaren voldoende gewaarborgd is”, aldus Kaitouni.